چکیده:
ت
هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی جهت ارتقای بهرهوری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه ۸) است. جهت
تحقق این هدفء ابتدا با مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق, تعداد ۸۰ مولفه استخراج و در قالب یک چارچوب اولیه ارائه
گردید. جهت تایید چارچوب اولیه پرسشنامهای تنظیم و بعد از تایید روایی و پایایی بین ۴۰ نفر از صاحب نظران حوزه
آموزش عالی توزیع شد و دادهها گردآوری گردید.همچنین برای نتیجه گیری بهتر از روش مصاحبه با استادان صاحب نظر
استفاده شد. دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شد و چارچوب اولیه مشتمل بر۷۲ سوال شامل سه عامل اصلی, و ۱۴
زیر مولفه تدوین گردید. جهت تعیین میزان تاثیر هر یک از این عوامل (فردی, سازمانی» و برون سازمانی) بر بهرهوری اعضای
هیات علمیء پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس چارچوب اولیه تدوین و پس از تایید روایی(قضاوت خبرگان) و
پایایی(آلغای کرونباخ ۱٩/۰) در یک نمونه ۳۶۱ نفری(تعیین شده از طریق فرمول حجم نمونه)از طریق نمونه گیری تصادفی
طبقهای در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد منطقه ۸ اجرا شد. از روشهای آماری و آزمونهای متفاوت با استفاده
از نرمافزار 5۳5522 و ۵۴,.1511.8 به نحوی که ذکر میشود. استفاده گردید: از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت
شناسایی عوامل موثر بر بهرهوری» از آزمون نسبت برای بررسی وضعیت و میزان تاثیرء و از روش تحلیل عاملی تاییدی جهت
ارائه مدل استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که عوامل درون سازمانی با بار عاملی ۰/۷۵ بیشترین میزان تاثیر» عوامل برون
سازمانی با بار عاملی ۰/۶۵ در رتبه دوم و عوامل فردی با بار عاملی ۰/۶۰ کمترین میزان تاثیر را بر بهرهوری اعضای هیات
علمی دارند. تحلیل عاملی تاییدی نیز برای تدوین مدل نهایی مورد استفاده قرار گرفت» و در نهایت مدلی مشتمل بر شش
بعد اصلی فلسفه, اهداف, مبانی نظری, روشهای ارتقاء فرآیند اجرایی, و بازخورد از مدل ارائه گردید. یکی از کاربردهای مدل
جهت ارتقای بهرهوری اعضای هیات علمی, کاربست آن جهت ارتقای کیفیت دانشگاهها و بروندادهای حاصل از آن» یعنی
دانشجویان میباشد که منجر به بهبود کیفیت کار آنها و در نهایت ارتقاء و پیشرفت کشور خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
جهت تعیین میزان تأثیر هر یک از این عوامل (فردی، سازمانی، و برون سازمانی) بر بهره وری اعضای هیأت علمی، پرسشــنامه ای محقق ساخته بر اساس چارچوب اولیه تدوین گردید، و پس از تأیید روایی(قضاوت خبرگان ) و پایایی(آلفای کرونباخ ٠/٩١) در یک نمونه ٣٦١ نفری(تعیین شده از طریق فرمول حجم نمونه )،از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای در بین اعضای هیأت علمی دانشــگاه آزاد منطقه ٨ اجرا شــد.
به بیان مختصر، مســائلی که موجب میشود پژوهشــگر به دنبال ارتقای بهره وری اعضای هیأت علمی باشد به قرار ذیل است : با توجه به ماهیت آموزش عالی که فرآیندها و خروجیها در آن از ابهام برخوردار میباشد و قابل اندازه گیری نیســت ، به نظر میرســد که مدلهای ارتقای بهره وری که در صنعت و در ســازمانهای غیر آموزش عالی کاربرد دارد، قابل انطباق و اندازه گیری در دانشــگاه نیســت ، بنابراین یکی از اصلی ترین دغدغه های پژوهشــگر همواره این بوده اســت که با چه معیاری میتوان مدلی برای ارتقای بهره وری اعضای هیأت علمی ارائه داد.
نتایج آزمون نسبت برای بررسی تاثیر مولفه های عوامل فردی بر بهره وری اعضای هیات علمی عامل گروه تشکیل شده فراوانی نسبت فراوانی نسآبزت مومن ورد سطح معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود.
نتایج آزمون نسبت برای بررسی تاثیر مولفه های عوامل درون سازمانی بر بهره وری اعضای هیات علمی عامل گروه تشکیل شده فراوانی نسبت فراوانی نسبت مورد آزمون سطح معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود.
نتایج آزمون نسبت برای بررسی تاثیر مولفه های عوامل برون سازمانی بر بهره وری اعضای هیات علمی سطح عامل گروه تشکیل شده فراوانی نسبت فراوانی نسبت مورد آزمون معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود.
Workload Issues and Measures of Faculty Productivity, THE NEA HIGHER EDUCATION JOURNAL.