چکیده:
هدف این مقاله بررسی همگرایی دانشگاههای ایرانی با مولفههای دانشگاه در کلاس جهانی میباشد که دانشگاه علامد
طباطبائی به عنوان تموته مورد مطالعه قرار گرفت. طرح این پژوهش کمی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است.
ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مولفههای مطرح شده توسط فیلیپ آلتباخ (۰۲۰۰۷ ۲۰۰۹) که شامل
مدیریت انعطاف پذیر» پژوهش متعادل, آزادی آکادمیک, امکانات کافی و منابع مالی میباشند تنظیم شده است میباشد.
جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه علامه طباطبائی میباشند و حجم نمونه طبق جدول مورگان ۱۲۷ نفر بوده که با
توجه به تنوع دانشکدهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص مناسب بهره برده شده است.
نتایج پژوهش نشان میدهد که تفاوت میانگین برای مولفههای مدیریت انعطاف پذیر و پژوهش متعادل» آزادی
آکادمیک و امکانات مادی معنادار است و میتوان بیان نمود که دانشگاه علامه طباطبایی دارای مدیریت انعطاف پذیر»
پژوهش متعادل, آزادی آکادمیک و امکانات مادی متوسط میباشد و تا رسیدن به دانشگاه در کلاس جهانی فاصله دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش پرسش نامه ای محقق ساخته بر اساس مولفه های مطرح شده توسط فیلیپ آلتباخ (٢٠٠٧، ٢٠٠٩) که شامل مدیریت انعطاف پذیر، پژوهش متعادل ، آزادی آکادمیک ، امکانات کافی و منابع مالی میباشند تنظیم شده است میباشد.
نتایــج پژوهش نشــان میدهد که تفاوت میانگین بــرای مولفه های مدیریت انعطاف پذیــر و پژوهش متعادل ، آزادی آکادمیک و امکانات مادی معنادار اســت و میتوان بیان نمود که دانشــگاه علامه طباطبایی دارای مدیریت انعطاف پذیر، پژوهش متعادل ، آزادی آکادمیک و امکانات مادی متوسط میباشد و تا رسیدن به دانشگاه در کلاس جهانی فاصله دارد.
همه کشورها در حال حاضر نیاز به توسعه سیستم آموزش عالی به همراه ظرفیت پژوهشی دارند که در دانشــگاه های ایرانی به رغم برخی تلاش هــا و اقدامات صورت گرفته در زمینه دانشــگاه در کلاس جهانی هنوز سازو کارهای نهادینه شــدن مولفه های دانشگاه در کلاس جهانی (پژوهش متعادل ، آزادی آکادمیک ، مدیریت انعطاف پذیر، امکانات کافی و منابع مالی کافی ) در این دانشــگاه ها انجام نشده است .
آلتباخ (٢٠٠٩) پژوهــش متعادل ، آزادی آکادمیک ، مدیریت انعطاف پذیر، امکانات کافی و منابع مالی کافی را به عنوان مشــخصه ی دانشگاه در کلاس جهانی مطرح کرده است و سالمی(٢٠٠٩) ٣ عنصر اصلی دانشــگاه در کلاس جهانی را تمرکز بالا در اســتدلال ، منابع فراوان و مدیریت مستقل ومطلوب میداند.
G. Philip,(2007), Peripheries and centre: Research Universities in Developing countries, higher education management and policy volume 19, No. 2.