چکیده:
در این پژوهش چگونگی شکلگیری عملیات زمانی در دوره راهنمایی شهر تهران بررسی شد. ۱۰۲۰ دانشآموز (۵۱۰
دختر و ۵۱۰ پسر) پایههای تحصیلی اول تا سوم راهنمایی از پنج منطقه اقتصادی- اجتماعی شهر تهران با روش
نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و آزمون جا به جایی مایعات پیاژه (ترتیب توالی رویدادها و مدت زمان)
در مورد آنها به اجرا درآمد. تحلیل دادهها نشان داد: ۱) توانایی قضاوت کودکان در مورد مدت زمان و توالی وابسته به
آن با افزایش سن به تدریج افزایش یافت اما هیچیک از آزمودنیهای پژوهش به حد نصاب موفقیت (۷۵) نرسیدند. ۲)
بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد. ۳) میانگین نمرههای ترتیب توالی در مناطق غیرمرفه (٩۰ ۱۶) پایینتر از
میانگین نمرههای منطقه سه بود. ۴) مقایسة نتایج کودکان ایرانی با همتاهای خارجی یک تخیر قابل ملاحظهای را نشان
داد؛ تا پایان مرز سنی این تحقیق نه تنها مفهوم ترتیب توالی استقرار نمییابد بلکه در گستره سنی مورد آزمایش» در
اکتساب مفهوم مدت زمان نیز یک روند تحولی ناچیز مشهود است. با توجه به عدم وجود تفاوتهای زیربنایی» میتوان
این یافتهها را به موانع موجود در راه تجربههای ارتجالی و تفویضهای اجتماعی در آموزش رسمی نسبت داد.
خلاصه ماشینی:
١٠٢٠ دانش آموز (٥١٠ دختــر و ٥١٠ پســر) پایه های تحصیلی اول تا ســوم راهنمایی از پنج منطقه اقتصادی- اجتماعی شــهر تهران با روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و آزمون جا به جایی مایعات پیاژه (ترتیب توالی رویدادها و مدت زمان ) در مورد آنها به اجرا درآمد.
عملیات زمانی، مدت زمان ، ترتیب توالی، دانش آموزان دورة راهنمایی واژه های کلیدی : * استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایران مقدمه نگاهی به گســتره تحقیق در قلمرو تحول مفهوم زمان نشــان میدهــد که به رغم آنکه این تحقیقات بر ابعاد مختلفی از مفهوم زمان متمرکز شده اند (ملو و ورل ، ٢٠١٥)، از لحاظ نظری میتوان سه جنبه زمان روان شناختی را متمایز کرد.
از آنجا که تنها با بررســی فرایند شکل گیری ساخت های عقلی، یعنی تعیین مراحل متوالی شــکل گیری ظرفیت ها و توانمندیهای درک مفاهیم براســاس نظام عملیاتی، امکان تدوین برنامه ها و انطباق روش های آموزشــی با سطح تحول کودکان فراهم میشود، هدف پژوهش حاضر دستیابی به فرایند عملیات زمانی در خلال دوره راهنمایی، اثر جنس و ساختار اقتصادی ـ اجتماعی بر شــکل گیری این مفهوم و در نهایت ، مقایســه نتایج گروه های نمونه با کودکان کشورهای دیگر است .
Early Child Development & Dcore, 62, 43-64.
Development of time concepts in children.
The development of the concept of time in children: An integrative model.
How do I develop children’s understanding of the concept of time.