چکیده:
این پژوهش فرایند رویکرد مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی اعضای هیشتعلمی را با استفاده
از طرح نظامدار نظریة داده بنیاد کاوش نموده است. برای این منظور از ۲۱ نفر از سیاستگذاران در عرصه
آموزشعالی» مدیران دانشگاهی» خبرگان حوزه آموزش و بهسازی اعضای هیشتعلمی درزمینة تحقیقی
مصاحبه به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. نتایج تحلیل دادهها طی سه مرحله» کدگذاری باز
محوری و انتخایی حاکی از دوازده مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط (عوامل
فردی: نگرش مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی اعضای هیشتعلمی» توانمندیهای مدیران
دانشگاهی و مهارتهای مدیران دانشگاهی و عوامل سازمانی: فرهنگسازمانی» قوانین و مقررات» ساختار
سازمانی و منابع مالی و کالبدی)؛ مقوله کانونی (رویکرد مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی
اعضای هیئتعلمی)؛ راهبردهای بهبود رویکرد مدیران دانشگاهی (سطح خرد: "توجه به شایستهسالاری در
مدیریت دانشگاهی» آگاهسازی مدیران دانشگاه نسبت به آموزش و بهسازی و تفویض اختیار" و سطح کلان:
تسهیم تجارب مدیران دانشگاهی, استقلال دانشگاهی و بازنگری و پالایش قوانین و مقررات)» زمینه
(مدیریت و سیاستگذاری کلان آموزشعالی و کنش گری اعضای هیئتعلمی)؛ شرایط مداخلهگر (عواسل
محیطی: نقش دولت» عوامل اجتماعی فرهنگی و عوامل اقتصادی) و پیامدها (پیامد فردی:"رضایتمندی و بالا
رفتن انگیزش اعضای هیئتعلمی " و پیامد سازمانی: بهبود کارایی و اثربخشی» بهبود پاسخگویی و اعتبار و
شهرت سازمانی)» فرایند رویکرد مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی اعضای هیئتعلمی و روابط
بین ابعاد مختلف آن را منعکس مینمایند.
خلاصه ماشینی:
یکی از آگاهـان کلیـدی بـر ایـن باور است که : "فضای سازمان باید به گونه ای باشد که این فضا (فرهنگ ) بالنده باشد؛ یعنـی تمـام مجموعه نیروی انسانی بتوانند (اعضای هیئت علمی و کارکنان) به یکدیگر کمک نماینـد و آنچه دارند از یکدیگر دریغ ننموده و در جهت پیشـرفت و توسـعه کـار، یکـدیگر را یاری نمایند و درنهایت این امر سبب مـی شـود کـه یـک فرهنـگ بالنـده و پویـایی در سازمان ایجاد شود که افراد در چنین فضایی به دنبال یادگیری و بهبـود توانمنـدی هـای خود باشند (این فرهنگ در حال حاضر در آموزشعالی وجود ندارد و تضـادی وجـود دارد که همه تمایل به رشد فردی دارند و یکی از آسیب های حوزه بهسازی و تحول مـا است ).
یکی از مدیران دانشگاهی که تجربه چندین سـال ریاسـت دانشـگاه را دارد در این خصوص معتقد است که : "اگر بودجه مستمر برای آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی وجود داشـته باشـد و یک ردیف اعتباری بودجه برای آن تعریف شده باشد بنده به عنوان یک رئیس دانشگاه آزادی عمل بیشتری برای هزینه کردن بـرای توسـعه اعضـای هیئـت علمی در دانشـگاه خودم دارم و مجبور نیستم از بودجه بخش هـای دیگـر بـزنم و بـرای آمـوزش اعضـای هیئت علمی هزینه کنم ؛ بنابراین می بینیم دانشگاه چون بودجه لازم را نـدارد دنبـال ایـن مسئله نیست .
Leadership & Organization Development Journal,29(3), 212-234.
Is it Time to Replace Human Resource Development Managers by Knowledge &Learning Managers?