چکیده:
دولتهای عصر جدید به دنبال آنن هستند تا از ابزارهای مختلف» نو و مفید برای برقراری
دیپلماسی کارا استفاده نمایند. در قرن جدید کشوری از دیپلماسی موفق برخوردار است تابا
گسترده کردن ابزارهای تعامل خود با دیگر کنشگران به تعریف هویتی مناسبی از خود در نزد
دیگر دولتها دست یابد. یکی از ابعاد جدید دیپلماسی» بهرهگیری از ارتباطات دانشگاهی و به
اصطلاح «(دیپلماسی آموزش عالی» است» که مدنظر نگارندگان این پژوهش است. از اینرو در
این مقاله سعی شده تا براساس, ریگرد پرساختگرایی و توجه به اصولی مانند شالت ر
تعامل و تاثیر آن بر بازتعریف هویتها و منافع کنشگران در ارتباط با یکدیگر که در محور این
نظریه قرار دارندء به بررسی نقش آموزش عالی بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیه ارویا
پرداخته شود. سالات اساسی این پژوهش عبارت اند از: روابط دانشگاهی و دیپلماسی
آموزش عالی ایران و اتحادیه اروپا اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ و این نوع دیپلماسی چه
تاثیری میتواند بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیة اروپا داشته باشد؟ این مقاله به شیوهای
تحلیلی- توصیفی نگاشته شده است.
خلاصه ماشینی:
از ایـن رو در این مقاله سعی شده تا براساس رویکرد برساخت گرایی و توجـه بـه اصـولی ماننـد شـناخت و تعامل و تأثیر آن بر بازتعریف هویت ها و منافع کنشگران در ارتباط با یکدیگر که در محور این نظریه قرار دارند، به بررسی نقش آموزش عالی بـر مناسـبات سیاسـی ایـران و اتحادیـه اروپـا پرداخته شود.
این نوع دیپلماسی چه تأثیری می تواند بر مناسبات سیاسی ایـران و اتحادیـۀ اروپـا داشته باشد؟ روش پژوهش حاضر با توجه به اینکه گذری بر رویکـرد برسـاخت گرایـی دارد و سـپس بـه بررسی آموزش عالی و تأثیر آن بر سیاست بـین دولـت هـا دارد و در ادامـه بـه تحلیـل آموزش عالی در روابط سیاسی ایران و اتحادیۀ اروپا می پردازد از توصیف و تحلیل بهره برده است .
بر اساس آنچه در مورد تأثیرات آموزش عالی بر مسائل مختلف اجتماعی ، فرهنگـی ، اقتصادی و سیاسی گفته شد، می توان به این نتیجه رسید که آمـوزش عـالی امـروزه بـه عنوان بستری برای تعامل بین ملل و کشورهای مختلف و شناخت مبتنی بـر واقعیـت و به دور از تبلیغات و جهت گیری ها شده است .
در راستای این امر و برای پرداختن به نقش آمـوزش عـالی در مناسـبات سیاسـی ایـران و اتحادیۀ اروپا به صورتی گذرا بـه برخـی آمارهـای موجـود و در دسـترس از تعـاملات آموزش عالی بین ایران و اتحادیۀ اروپا پرداخته شده است .
De Wit, H, (2002), Internationalization of Higher Education in the United States and Europe, A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis, Westport, Connecticut, and London: Greenwood Press.