چکیده:
چکیدههدف مطالعه حاضر بررسی رابطۀ خودتنظیمی و سازگاری دانش آموزان است. روش تحقیق ازنوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است . نمونه شامل 414دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که بهروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری کنلو ریان و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان س ی نها و سینگ برای جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامه ها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطۀ بینناسازگاری و خودتنظیمی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد .،p=0/ یافته ها نشان میدهد که خودتنظیمی با ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارد ( 001نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد خودتنظیمی میتواند ناسازگاری عاطفی .(r= -0/30و اجتماعی را پیش بینی کند. نتایج مقایسه خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسرنشان داد که خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دخترانبا توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که در .(p
خلاصه ماشینی:
Thomas, Coard, Stevenson, Bentley, & Zamel رابطـه بـین معلـم و شـاگرد وابسـته اسـت ، امـا بـه ادراک کنتـرل دانـش آمـوزان ، بـا خودکارآمدی ١ و انگیزش که روی دیگر سکۀ ناسـازگاری اسـت ، رابطـه زیـادی دارد؛ بنابراین در این رابطه ، نقش خود و فرایندهای مرتبط برجسته است .
نتایج پژوهش صالحی و کارشکی (١٣٩٢) نیز نشان داد کـه مؤلفه های ادراک فعالیت های کلاسی ، ناسازگاری تحصیلی را پیش بینی مـی کنـد و کلیـه ضرایب رگرسیون ادراک فعالیت های کلاسی به جز ضرایب جاذبه و معنـا، قابـل توجـه بود.
نتـایج معنـاداری تحلیـل واریـانس رگرسـیون چندگانه نشان داد که مؤلفه های خودتنظیمی (شـامل تنظـیم همانندسـازی شـده ، تنظـیم درونی و تنظیم بیرونی ) نقش مهمی در پیش بینی ناسازگاری آموزشی دانش آمـوزان دارد (٠/٠٠١> p و ٥٠٦٩=(٣٤١٠)F).
نتـایج معنـاداری تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه های خودتنظیمی نقـش مهمـی در پیش بینی ناسازگاری اجتماعی دانش آموزان دارد (٠/٠٠١> p و ١٩٨١=(٣٤١٠)F).
)نتـایج آزمـون معنـاداری ضـرایب رگرسـیون (جـدول ٣) نیـز نشـان داد کـه سـبک خودتنظیمی درون فکنی شده و بیرونی نقش مهمی در پـیش بینـی ناسـازگاری آموزشـی دانش آموزان ندارد، اما تنظیم درونی و همانندسازی شده ، پیش بین منفی معناداری بـرای ناسازگاری اجتماعی هستند (٠٠٠١>p).
نتـایج معنـاداری تحلیـل واریـانس رگرسـیون چندگانـه نشـان داد کـه مؤلفه های خودتنظیمی نقش مهمی در پیش بینی ناسازگاری عـاطفی دانـش آمـوزان دارد (٠/٠٠١> p و ١٨/٦٧= .
Students motivational beliefs, self regulation strategies use, and mathematics achievement, Groop for the Psychology of Mathematics Education, vol.