چکیده:
چکیدههدف پژوهش حاضر تأثیرآموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان مقطعکارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده است. این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آزمایشی بوده است . دانشجویان روانشناسی دانشگاهشهید باهنر، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند. به این منظور 44 نفر از دانشجویان رشتهروانشناسی به شکل تصادفی انتخاب و سپس به صورت گمارش تصادفی در دو گروهآزمایش و کنترل جایگزین شدند، ازگروههای آزمایش و کنترل پیشآزمونی گرفته شد سپسگروه آزمایش در معرض ده جلسه آموزشی مهارتهای مدیریت زمان قرار گرفتند، ولی گروهکنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند . سپس از اعضا ء گروه های آزمایش و کنترلپسآزمون به عمل آمد تا تأثیر آموزش مشخص شود آزمود نیها پرسشنام ۀ خودکارآمدیعمومی شرر و همکاران( 1982 ) رادردو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. داده ها بااستفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش نشان داد کهآموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشانداد که این آموزش برخودکارآمدی با توجه به جنسیت تأثیر معناداری نداشته ولی آموزش باتوجه به شبانه یا روزانه بودن برخودکارآمدی تأثیر معناداری داشته است.
خلاصه ماشینی:
داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قـرار گرفـت نتـایج پـژوهش نشـان داد کـه آموزش مهارت های مدیریت زمان بر خودکارآمدی تأثیر معناداری دارد.
در ایـن راسـتا، شواهد پژوهشی موجود مؤید تأثیر آموزش مدیریت زمان بر سایر مؤلفه هایی اسـت کـه تاکنون انجام شده ونشانگر این مطلب است که آموزش مهارت های مدیریت زمـان بـر آنان مؤثر بوده است از جمله این تحقیقات ، در داخل کشوربه تحقیق زائریان (١٣٨٦) که در یک بررسی با عنـوان اثربخشـی آمـوزش مهـارت هـای مـدیریت زمـان بـر کـاهش سهل انگاری کارکنان آموزش و پرورش شهر کرمان بـه ایـن نتیجـه رسـید کـه آمـوزش مهـارت هـای مـدیریت زمـان بـر کـاهش سـهل انگـاری کارکنـان تـأثیر دارد و تحقیـق جاویدی (١٣٨٨) که در آن به اثربخشی آموزش مهارت های مـدیریت زمـان بـر کـاهش استرس شغلی کارکنان شرکت سـاپکو پرداخـت و بـه ایـن نتیجـه رسـید کـه آمـوزش مهارت های مدیریت زمان بر کاهش اسـترس شـغلی کارکنـان ، مـؤثر اسـت و اسـترس شغلی را کاهش می دهد؛ و در خاج از کشـور نیـز بـه نتـایج مشـابهی در همـین زمینـه رسیدند از جمله این تحقیقات به تحقیق (لیکن و ریچـارد١٩٩١٢، بـه نقـل از زائریـان ، ١٣٨٦) که نشان داد آموزش مهارت های مدیریت زمان سبب کـاهش اسـترس ، افـزایش بهره وری ، ایجاد رضایت شغلی ، افزایش علاقـه منـدی بـه شـغل و سـلامتی کارکنـان و کاهش سهل انگاری می گردد؛ و وان آرد٣(٢٠٠٣) که طی مطالعه ای کـه روی ٣٧ کارمنـد انجام داد به این نتیجه رسیدکه شرکت در سمینار آموزشی مـدیریت زمـان بـه افـزایش مدیریت زمان منجر شد نتایج این تحقیق نشان داد که آمـوزش مـدیریت زمـان هـم در کاهش نگرانی و هم در کاهش اهمـال کـاری در کـار مـؤثر اسـت .
در پاسخ به فرضیه اصلی پژوهش حاضر مبنی بر اینکه آمـوزش مهـارت هـای مـدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشـجویان تـأثیر دارد، آزمـون تحلیـل کواریـانس (آنـوا) انجـام گرفــت ، نتــایج جــدول شــماره ١ نشــان داد بــا بــیش از ٩٩ درصــد اطمینــان Η٠ رد شد(٠٠٠٠١>p، ٢٨١٦=F ) یعنی میانگین نمرات خودکارآمدی در گروه آزمـایش بـه طــورمعنــی داری بیشــتر(٦/١٢= SD،٦٧٤٥=M) از گــروه کنتــرل بــود(٧/١ SD =،٦٠٥٥=M)؛ همچنین با توجه به مجذور اتا می توان نتیجه گرفت میزان تأثیر آمـوزش مهارت های مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان ، ٤١ درصد بود.