چکیده:
هدف از این پژوهش ارزشیابی برنامه آموزش الکترونیکی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیراست. سوال کلی تحقیق این است که آیا برنامه آموزش الکترونیکی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتیامیرکبیر در سطح مطلوبی قرار دارد؟ به همین منظور یازده مولفه سازماندهی، مدیریت، فنّاوری ، اهداف،محتوا، محیط ارائه، ملاحظات اخلاقی، تعامل، ارزشیابی، خدمات پشتیبانی و پیامد با پرسشنام همحققساخته مورد بررسی قرار گرفت. برای تفسیر آن از روش تحقیق توصیفی و بررسی تحلیلی استفاده90 محاسبه شد . / شد. روایی این پرسشنامه با نظر استادان تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه استادان، آموزشیاران و دانشجویان کارشناسی ارشد دور ة آموزشالکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که: میانگین کل سوال اولتحقیق (سازماندهی) از نظر گروه نمونه 3.16 ، میانگین کل سوال دوم تحقیق (مدیریت) از نظر گروه نمونه3.46 ، میانگین کل سوال سوم تحقیق (فنّاوری) از نظر گروه نمونه 2.92 ، میانگین کل سوال چهارم تحقی ق، (اهداف) از نظر گروه نمونه 3.59 ، میانگین کل سوال پنجم تحقی ق (محتو ا) از نظر گروه نمونه 3.46میانگین کل سوال ششم تحقیق (محیط ارائه) از نظر گروه نمونه 3.14 ، میانگین کل سوال هفتم تحقی ق(ملاحظات اخلاقی) از نظر گروه نمونه 3.49 ، میانگین کل سوال هشتم تحقیق (تعامل) از نظر گروه نمونه3.40 ، میانگین کل سوال نهم تحقیق (ارزشیابی) از نظر گروه نمونه 3.33 ، میانگین کل سوال دهم تحقی ق(خدمات پشتیبانی) از نظر گروه نمونه 3.11 ، میانگین کل سوال یازدهم تحقیق (پیامد) از نظر گروه نمونه3.11 به دست آمد. بنابراین بر اساس نمرات میانگین مذکور، وضعیت برنامه آموزش الکترونیکی رشتهمهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کلیه مولفه های مورد ارزشیابی در سطح نسبتا مطلوب است..
خلاصه ماشینی:
سؤال کلی تحقیق این است که آیا برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سطح مطلوبی قرار دارد؟ به همین منظور یازده مؤلفۀ سازماندهی ، مـدیریت ، فنـاوری ، اهـداف ، محتوا، محـیط ارائـه ، ملاحظـات اخلاقـی ، تعامـل ، ارزشـیابی ، خـدمات پشـتیبانی و پیامـد بـا پرسشـنامۀ محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت .
)ن مودار (٢) مقایسه پاسخ های دانشجویان ، استادان و آموزشیاران به سؤالات تحقیق نتیجه گیری تحلیل آماری داده ها به منظور برآورد سؤالات تحقیق به نتایج زیر منتهی شده است : سؤال اول تحقیق : آیا سازماندهی برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشـکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از لحاظ اداری تحصیلی و خدمات فراگیری بـه نحـو مطلـوبی صورت گرفته است ؟ از نظر گروه نمونه این سؤال در حد نسـبتا مطلـوب ارزشـیابی شـده اسـت .
سؤال پنجم تحقیق : آیا محتوای برنامۀ آموزش الکترونیکی رشـتۀ مهندسـی پزشـکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نحو مطلوبی طراحی شده است ؟ از نظر گروه نمونه این سؤال در حد نسـبتا مطلـوب ارزشـیابی شـده اسـت .
سؤال ششم تحقیق : آیا محیط ارائۀبرنامۀ درسی الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشـکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نحو مطلوبی طراحی شده است ؟ از نظر گروه نمونه این سؤال در حد نسـبتا مطلـوب ارزشـیابی شـده اسـت .
سؤال هفتم تحقیق : آیا در برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ملاحظات اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است ؟ از نظر گروه نمونه این سؤال در حد نسـبتا مطلـوب ارزشـیابی شـده اسـت .