چکیده:
این پژوهش به بررسی عوامل و شاخصهای موثر در کلاسهای درس فعال در دورة متوسطه آ. پ شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سوالی تشکیل میدهد این پرسشنامه از جانب پژوهشگران تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیله محاسبه شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همه مدیران و معلمان / آلفای کرونباخ با مقدار 94 دورة متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیه متخصصان تعلیم و تربیت با تحصیلات دکترا انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر توصیف دادهها از آزمون آماری موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشاندهندة آن است که عوامل و موثر در کلاسهای درس فعال عبارتاند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیتپذیری دانشآموز، 3) رعایت کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاسهای دانشآموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با یافتههای پژوهش همخوانی دارد.
خلاصه ماشینی:
بدین معنی که بر خلاف روش های معمولی و قدیمی که معلم بدون توجه به عکس العمل های شاگردان تدریس می کند و شاگردان فقط به گفتار او گوش می دهند، در روش فعال شاگرد نقش اساسی را به عهده دارد و معلم باید کلاس را طوری هدایت کند که شاگردان را به حد اعلای فعالیت برای حل مسائل مطرح شده را داشته باشد و آنان را قادر سازد به تنهایی کار کنند و خود را از کمک بی نیاز سازند؛ به عبارت دیگر، در روش فعال با تغییر دادن طرز رفتار معلم در رفتار شاگرد نیز تغییراتی ایجاد می شود.
در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه حوزه تخصصی مدیریت آموزشی ،پژوهش های متعددی در خصوص عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال انجام گرفته است که در زیر به برخی از آن اشاره می شود: خورشیدی (١٣٨٦: ١٨٢ـ١٨٣) در مطالعه ای نشان داد که کلاس های فعال منجر به برخورداری دانش آموزان از مهارت های فرایند گروهی و مدیریت گروه به طور مستقیم می شود.
در مطالعه ای نشان دادند که در کلاس های فعال انتظاراتی که از دانش آموزان سطوح بالاتر برای استدلال می رود، این است که آنان قادر به تصمیم گیری مشخص باشند؛همان طوریکه توانایی تفکر انتزاعی را پیدا می کنند.
Hoover , Dempsey, Basler & Burow بیشتری انجام می دهند و به طور مستقل به دنبال یادگیری مهارت های تازه هستند.
Doll, Zucker, & Brehm باتوجه به آنچه گفته شد، هدف اساسی از مطالعۀ حاضر تهیه پاسخ مناسب برای سؤال های زیر است : ١.
Beyond motivation: Middle school student's perceptions of press for understanding in math.