چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تسوج انجام شد. طرح مطالعه از نوع نیمه تجربی بهصورت طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تسوج در سال تحصیلی 1395-1394 بود. در این راستا، 55 نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تسوج به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی (28 نفر) و گروه کنترل (27 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، اعضای گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی به مدت 8 جلسه 100 دقیقهای قرار گرفتند؛ اما طی این مدت مداخلهای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. از پرسشنامهی انگیزش تحصیلی (AMS) والرند و همکاران و پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس (PAQ) جهت جمعآوری دادهها و برای آزمون فرضیهها نیز از روش آماری کوواریانس یکراهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشآموزان گروه کنترل و آزمایش در هر سه خرده مقیاس انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزشی) و اضطراب امتحان وجود دارد
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانش آموزان گروه کنترل و آزمایش در هر سه خرده مقیاس انگیزش تحصیلی (درونی ، بیرونی و بی انگیزشی ) و اضطراب امتحان وجود دارد.
27 Abstract The present research has studied the Effect of self-regulation strategies on academic motivation and test anxiety in first high school ninth-grade girls.
پژوهش محمدی درویش بقال ، حاتمی ، 1- Hirji 2- Self-Regulated 3- Pintrich De Groot اسدزاده و احدی (١٣٩٢)، نیز کاهش معناداری از اضطراب آزمون دانش آموزان در نتیجه آموزش راهبردهای خودتنظیمی را نشان داد.
مطالعه پیشینه تحقیق در زمینه راهبردهای خودتنظیمی و اضطراب امتحان حاکی از این است که رابطه و تأثیر این متغیرها بر متغیرهای روان شناختی دیگر از قبیل سخت رویی (گنجی و همکاران ، ١٣٩٤)، خودکارامدی تحصیلی (ممبینی و همکاران ، ١٣٩٤)، اهمال کاری تحصیلی (نصری ، شاهرخی و دماوندی ، ١٣٩٢)، فرسودگی تحصیلی (عظیمی ، پیری و زوار، ١٣٩٢) هوش کلی و هوش هیجانی (شهنی ییلاق ، مجیدی و حقیقی ، ١٣٩١) مطالعه شده است اما مطالعات کمی در خصوص رابطه و تأثیر این دو متغیر بر همدیگر به ویژه در بین دانش آموزان دختر صورت گرفته است .
1- Dembo Eation 1- Shu – shen 3- Aksan 4- Berger Karabenick نتایج تحقیق پینتریچ و دگروت (٢٠١٠) در تایید این فرضیه نشان می دهد که دانش آموزان با اضطراب بالا، راهبردهای ضعیفی برای یادگیری دارند.
The impact of training strategies of learning self-regulation on education development and anxiety of psychology students of Islamic Azad University of Birjand.