چکیده:
پژوهش حاضر تاثیر متغیرهای تعهد سازمانی و رویکرد ارتباطی کارکنان نسبت به مشتری را در ارتقای نیت اخلاقی کارکنان بررسی میکند، همچنین به نقش بازدارنده فنون خنثاسازی در این رابطه نیز میپردازد. پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان دفاتر نمایندگی بیمه در شهر رشت شامل 438 نفر میباشد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 210 پرسشنامه جمعآوری و تحلیل شد. از پرسشنامههای استاندارد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که پایایی و روایی سازه آن در پژوهش مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از نرمافزار پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد که تعهد سازمانی کارکنان بهطور مستقیم بر تقویت نیت اخلاقی آنها در سازمان تاثیر (ضریب مسیر 307/0) دارد ولی از سوی دیگر فنون خنثاسازی نیز میتواند عامل بازدارنده موثری (ضریب مسیر 263/0-) در تحقق نیتهای اخلاقی در سازمانها باشد. همچنین در تکمیل این یافته مشخص شد که ارتقای مشتریمداری در سازمانها منجر به کاهش (ضریب مسیر317/0-) استفاده از فنون خنثاسازی بهوسیله کارکنان میشود و میتواند به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش نیت اخلاقی در کارکنان سازمانی شود. بنابراین مدیران میتوانند
با ارتقای نگرشهای مثبت همچون تعهد سازمانی و مشتریمداری در کارکنان، زمینه مناسبی را برای بروز رفتارهای اخلاقی در سازمان فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
همچنین در تکمیل این یافته مشخص شد که ارتقای مشتری مداری در سازمان ها منجر به کاهش (ضریب مسیر٠/٣١٧-) استفاده از فنون خنثاسازی به وسیله کارکنان میشود و میتواند به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش نیت اخلاقی در کارکنان با ارتقای نگرش های مثبت همچون تعهد سازمانی و مشتری مداری در کارکنان ، زمینه مناسبی را برای بروز رفتارهای اخلاقی در سازمان فراهم کنند.
محققان از جنبه های مختلف پیشرانه های اخلاق در محیط کاری را مورد توجه قرار داده اند، برخی از منظر عوامل درون فردی همچون رضایت شغلی و تعهد سازمانی [٤؛ ٥؛ ٦] به موضوع پرداخته و برخی با رویکرد منفعلانه آن را نتیجه ضرورت پاسخگویی به فشار رقابتی بازار دانسته اند، به گونه ای که پژوهش های بسیاری نشان داده اند که رفتار اخلاقی کارکنان تأثیر مثبتی بر رضایت ، وفاداری و حفظ مشتریان دارد [٧؛ ٨] و این امر سازمان ها را ترغیب به رفتار اخلاقی میکند، بنابراین جلب وفاداری مشتری را میتوان محرکی برای توجه بیشتر به مسئولیت های اخلاقی از سوی سازمان ها و کارکنان آنها دانست [٩].
بر این اساس پژوهش حاضر با محور قرار دادن کارکنان نمایندگی های بیمه ، تعهد سازمانی و رویکرد ارتباطی کارکنان نسبت به مشتری را به عنوان عوامل مؤثر و همچنین فنون خنثاسازی را به عنوان عوامل بازدارنده ارتقای نیت اخلاقی مورد کنکاش قرار داده است .
در این پژوهش تعهد سازمانی و رویکرد ارتباط با مشتری به عنوان محرک و فنون خنثاسازی به عنوان بازدارنده های نیت اخلاقی کارکنان مورد بررسی قرار گرفته اند.