چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد کمالگرایی با اضطراب امتحان از طریق واسطهگری جهتگیری هدف انجام شد. برای انجام این تحقیق 320 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شیراز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران(2004)، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون (1984) و مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. در این پژوهش مسیر مستقیم کمالگرایی مثبت با بعد تفکر نامربوط اضطراب امتحان به صورت منفی، معنادار بود و مسیر مستقیم کمالگرایی منفی به همه ابعاد اضطراب امتحان(تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) به صورت مثبت معنادار بود. همچنین مسیر مستقیم کمالگرایی مثبت به جهتگیری هدف تبحری و عملکردی به صورت مثبت، معنادار بود اما کمالگرایی منفی هیچ کدام از دو بعد جهتگیری هدف تبحری و عملکردی را پیشبینی ننمود. جهتگیری هدف تبحری همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) را به صورت منفی پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکردی هیچ کدام از ابعاد اضطراب امتحان را پیشبینی ننمود. کمالگرایی مثبت به صورت غیر مستقیم و از طریق جهتگیری هدف تبحری با همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) ارتباط داشت. بنابراین افراد با کمالگرایی مثبت به جهت انتخاب اهداف تبحری، در موقعیتهای تنشزا مانند موقعیت امتحان، اضطراب کمتری را تجربه مینمایند
خلاصه ماشینی:
hassannia٦٦ ٢ - دانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز ٣ - دبیر آموزش و پرورش شهر شیراز ٤- این مقاله از پژوهش مستقل مستخرج شده است The mediating role of goal orientation on the causal relationship between dimensions of perfectionism and test anxiety Somayeh Hassan Nia Razieh Sheikholeslami Mahin Pordal Data of recript: 2017.
گندل و هارا٨ (٢٠١٥)، عوامل مربوط به مهارت های مطالعه مانند: مطالعه ناکارآمد و ناکافی ، مطالعه شب قبل از امتحان ، عدم بررسی و تجدید نظر مواد مطالعه و تفکر غیر منطقی در مورد امتحان را از 1- Test anxity 2- Vitasari, Wahabb, , Herawan, Sinnadurai 3- Mary, Marslin, Franklin, Sheeba 4- Sadock Sadock 5- Singh Jha 6- Myers wells 7- Weiner Carton 8- Gendle Hara عوامل اثر گذار بر اضطراب امتحان معرفی کرده اند.
با توجه به پژوهش های انجام شده در زمینه متغیرهای پژوهش حاضر، به نظر می رسد که رابطه میان متغیرهای پیش بین اضطراب امتحان ، شامل کمال گرایی و جهت گیری هدف ، یک رابطه موازی نیست و کمال گرایی در عین ارتباط مستقیم با اضطراب امتحان ، پیش بینی کننده جهت گیری هدف (دامین ، استوبر، نگرو و بابان ٢٠١٤،١١؛ ورنر فیلون و گودریو٢٠١٠،١؛ شی ٢٠١٣،٢؛ حسینی ، جدیدی و 1- Elliot, McGregor, Gable 2- Kaplan Maher 3- Approach 4- Avoidance 5- Mastery-approach 6- Mastery-avoidance 7- Performance-approach 8- Performance-avoidance 9- Elliot McGregor 10- Carver Scheier 11- Damian, Stoeber, Negru, Băban صابری ،٢٠١٥) نیز می باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) 1- Verner-Filion Gaudreau 2- Shih 3- Elliot Harackiewicz فرضیه ها و سؤال پژوهش : ١-کمال گرایی (مثبت و منفی )، پیش بینی کننده ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی ، تفکر نامربوط و علایم جسمانی ) است .