چکیده:
امروزه رسانههای اجتماعی تحول عظیمی در عرصه کسب و کار ایجاد کردهاند. این رسانهها نه تنها در دنیای مجازی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و جانی تازه به صنایع و محصولات بخشیدهاند، بلکه مکانی برای مکانی برای روابط جمعی و فعالیتهای بازاریابی شرکت نیز هستند. از سوی دیگر، مسئولیت اجتماعی شرکتها، در سالهای اخیر، همگام با توسعههای اجتماعی، سیاسی و محیط کسب و کار تکامل یافته و از سوی شرکتها مورد توجه قرار گرفته است. کارکرد درونی مسئولیت اجتماعی میتواند منجر به بهبود جایگاه شرکت و در نهایت افزایش سودآوری و سرانجام بقای بلندمدت آنان گردد. بنابراین هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر رسانه اجتماعی، شفافیت و مسئولیت اجتماعی بر عملکرد با تبیین نقش میانجی برند پایدار است. جامعه آماری این پژوهش مدیران شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری شهر تهران میباشد و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که رسانههای اجتماعی، شفافیت و مسئولیت اجتماعی از طریق برند پایدار بر عملکرد تجاری تأثیر معناداری دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر میانجی برند پایدار نیز معنادار میباشد.
خلاصه ماشینی:
هـالپرن ٩(٢٠١٢)انـواع کـاربردرسـانه اجتمـاعيرادربـين ١٥٥٩مشتريوعضوفرودگاه رابااستفاده ازپايگاه داده عضويت بين الملليهيات فرودگـاه هـا 1- Lindsay 2- Blackwell 3- Ghezzi et al 4- Chan- Olmsted & Kim, Oberoi et al 5- Correa et al 6- Kaplan & Haenlein 7- Nigam 8- Twentyman 9- Halpern موردبررسيقرارداد.
ايـن بـدين 1- Weinberg & Pehlivan 2- Nguyen et al 3- Brandes & Darai 4- Yang et al معناست که اطلاعات بايدبرايمشتريان به راحتيوآزادانه قابل دسترس است (ويلنيو١،٢٠١٤).
ايـن نـوع پـژوهش کـه عمـدتاًدرحيطـه هـاياقتصـادو 1- Villeneuve 2- Berggren & Bernshtegn 3- Bowen 4- Corporate Social Responsibility مـديريت کسـب وکـارانجـام شـده انـد،بـه خصوصـيات درونـييـک سـازمان پرداختـه ودر جستجويعلل مناسب مسئوليت اجتماعيمـيباشـند.
علاوه براين ،ميتوان ازمطالعات موجودچنين استنباط کردکـه مسـئوليت اجتمـاعيو تلاش هايمشارکت اجتماعيتصـويرشـرکت راارتقـاداده ورقـابتيبـودن بنگـاه اقتصـاديرا 1- Seifert et al; Mehralian et al 2- Parter & Kramer 3- Carroll 4- Wang et al 5- Menon & Kahn, Mohr & Webb, Becker- Olson & Hill 6- Cornett et al تقويت ميکنـد(گيـول وهمکـاران ،٢٠١٦؛سـن وبهاتاچارتـا١،٢٠٠١).
دربـازارواحـدوجهـانيشـده امروز،برندهامنبع رقابت شرکت به شمارميروندوبـه عنـوان ابـزاريبـرايارتقـايتشـخيص 1- Ghoul et al, Sen & Bhattacharta 2- McWilliams & Siegel 3- Kotler & Armstrong مصرف کننده يک کالاوبيان تصويرکالاونيزتـأمين کالاهـاوخـدمات متمـايزشـده بـه کـار ميروند(الدن وهمکاران ،١٢٠١٦).
بـرايبـه دسـت آوردن حجـم نمونـه از روش نمونه گيريتصادفيساده استفاده شده است ،بدين ترتيب که پرسشـنامه هـايپـژوهش در اختيارمديران شرکت هايخدمات مسافرتيوگردشگريقرارداده شدوازآنـان خواسـته شـد که پرسشنامه مذکوررابه دقت مطالعه کرده وبه پرسش هايآنان پاسخ دهنـد.
اين به آن معناست که اطلاعـاتيکـه ازطريـق شـرکت هـايخـدمات مسافرتيوگردشگريدرفضايمجازيبرايمشتريان فراهم شده بودبه صورت آشکاربيـان و توجيه ميشوندوبه راحتيقابـل درکهسـتند،درعـوض ايـن بـدان معناسـت کـه مشـتريان بـه اطلاعات شرکت که ايجادشده ،اعتمادميکنند.