چکیده:
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ابتدا از بین چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز یک ناحیه بهصورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دوازده مدرسه دوره ششم ابتدایی ناحیه یک، یک مدرسه و سرانجام از بین چهارکلاس دو کلاس بهصورت تصادفی انتخاب گردید و در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) گمارده شدند. آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات، پسآزمون روی دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بخشودگی بین فردی احتشامزاده و همکاران (1389) بود. یافتهها نشان داد پس از آموزش هوش اخلاقی، در گروه آزمایش افزایش معناداری در بخشودگی بینفردی نسبت به گروه گواه ملاحظه شد .(p<0/001) در نتیجه میتوان گفت که آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانشآموزان موثر است.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه به اين که هوش اخلاقي بر مفاهيمي همچون عمل کردن بر اصول ، ارزش ها، راست گويي، ايستادگي به خاطر حقيقت ، وفاي به عهد، مسئوليت پذيري، اقرار به اشتباهات و شکست ها، قبول مسئوليت براي خدمت به ديگران ، توانايي در بخشش اشتباهات خود و ديگران تأکيد ميکند، لذا اين پژوهش با هدف بررسي ميزان تأثير آموزش هوش اخلاقي به شيوه قصه گويي بر بخشودگي بين فردي دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي انجام شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٣، نتايج مربوط به تحليل کوواريانس يافته هاي پژوهش را نشان ميدهد، همان گونه که در جدول مشاهده ميشود بين آزمودنيهاي گروه آزمايش و گواه تفاوت معناداري در متغيرهاي وابسته ديده ميشود، به گونه اي که آموزش هوش اخلاقي به شيوه ي قصه گويي توانسته است به طور معناداري در افزايش ارتباط مجدد و کنترل انتقام جويي، کنترل رنجش و درک و فهم واقع بينانه (٥٥٥٠≤)Pگروه آزمايش نسبت به گروه گواه در مرحله ي پس آزمون مؤثر باشد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان تأثير آموزش هوش اخلاقي به شيوه قصه گويي بر بخشودگي بين فردي دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي انجام گرفت .
همان طور که نتايج نشان داد، آموزش هوش اخلاقي به شيوه قصه گويي توانسته است ميزان بخشودگي بين فردي و تمام خرده مؤلفه هاي آن (ارتباط مجدد و کنترل انتقام جويي، درک و فهم واقع بينانه و کنترل رنجش ) را افزايش دهد.
بر اساس نتايج پژوهش حاضر، آموزش هوش اخلاقي به شيوه قصه گويي ميتواند در افزايش بخشودگي بين فردي دانش آموزان مؤثر باشد.