چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکرد آموزشی دستور-ترجمه بر خودکارآمدی تحصیلی و ارزشگذاری تکلیف دانشآموزان در درس زبان انگلیسی بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح عاملی 2 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون است. جامعهی آماری در پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان پسر و دختر پایهی سوم دبیرستان مدارس دولتی شهرستان رامهرمز بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودهاند. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر در چهار کلاس حضور داشتهاند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و به پرسشنامهی MSLQ (1991) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که رویکرد آموزش پیوندگرایی در مقایسه با رویکرد آموزشی دستور-ترجمه از اثربخشی بیشتری بر باورهای انگیزشی برخوردار بوده است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رویکرد آموزشی پیوندگرایی از طریق افزایش تعاملات اجتماعی و تنوع بخشی در انتخاب محتوا و تکالیف درسی فرصتهای کمنظیری را بهمنظور خودکارآمد نمودن و نیز ارزشگذاری بیشتر برای تکالیف در فراگیران ایجاد میکند. لذا، این پژوهش استفاده از آموزههای نظریهی پیوندگرایی را بهمنظور ارتقاء باورهای انگیزشی فراگیران در درس زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد میکند.
خلاصه ماشینی:
پيامدهاي انگيزشي رويکرد آموزشي پيوندگرايي در مقايسه با رويکرد آموزشي دستور-ترجمه در دانش آموزان دبيرستاني محمد برنا محبوبه فولادچنگ چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير رويکرد آموزش مبتني بر پيوندگرايي در مقايسه با رويکرد آموزشي دستور-ترجمه بر خودکارآمدي تحصيلي و ارزش گذاري تکليف دانش آموزان در درس زبان انگليسي بوده است .
همچنين ، ارتباط مستقيم آن با يادگيري در پژوهش هاي مختلفي (نظير يعقوبي و قلايي، ١٣٩٤؛ لطفي عظيمي، افروز، درتاج و نعمت طاوسي، ١٣٩٥؛ جيبولي و کيمو٣، ٢٠١٧) گزارش شده است .
ازاين رو، پژوهش حاضر نخست اين فرضيه را آزمون ميکند که تأثير رويکرد پيوندگرايي بر باورهاي انگيزشي زبان انگليسي بيش تر از تأثير رويکرد دستور-ترجمه است و سپس ، به دنبال يافتن پاسخ به اين سؤال است که آيا بين دختران و پسران ازنظر تأثير رويکرد پيوندگرايي بر خودکارآمدي تحصيلي و ارزش گذاري تکليف در درس زبان انگليسي تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر از نوع طرح هاي شبه آزمايشي با استفاده از اجراي پيش آزمون و پس آزمون است .
بدين معني که گروه هاي دختر و پسر تحت آموزش با استفاده از رويکرد پيوندگرايي در مقايسه با رويکرد دستور-ترجمه ، افزايش بيش تري را در نمرات پس آزمون خودکارآمدي تحصيلي و ارزش گذاري تکليف از خود نشان دادند.
Learning / teaching English as a second language in the information age, a study on the influences of new media on Swedish students in the English classroom.
Role of using internet on self-Efficacy, educational Motivation and educational achievement; Tabriz University of medical sciences.
Published by Canadian Center of Science and Education English Language Teaching, 9(3), 258-270.