چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه دیدگاه مدیران و متخصصان در مورد بینالمللی سازی آموزش باز و از دور در ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل مدیران، اعضاء هیئتعلمی و دانشجویان دکتری برنامهریزی آموزش از دور در سال تحصیلی 95-96 است. ابتدا با مطالعه ادبیات و نظرسنجی از خبرگان؛ مؤلفههای تأثیرگذار بر بینالمللی سازی آموزش معرفی و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که برای تأیید اعتبار مؤلفهها با آزمون تی مستقل از 100 نفر خبره و برای روش دلفی جهت تأیید شاخصها از 20 نفر خبره یا روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس و برای اجرای تحلیل عاملی 250 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بر اساس اعتبارسنجی مؤلفهها با توجه به اینکه پی مقدار سطح کفایت مطلوب در تمامی مؤلفهها بیشتر از 05/0 است فرض صفر مورد تأیید قرار گرفت و 13 مؤلفه بهعنوان ابعاد مؤثر معرفی شدند، سپس با استفاده از روش دلفی 41 شاخص با ضریب توافق کندال 58/0 معرفی شدند که از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفتند و در انتها بر اساس دادههای گردآوری شده؛ شاخصها و مؤلفههای بینالمللی سازی ارائه شد. در این پژوهش، سعی شده است زمینهای فراهم شود تا با تدوین شاخصهای غالب، گامی در جهت تحقق بینالمللی سازی آموزش باز و از دور برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
بعد پژوهشي يکي از ابعاد الگوي بين المللي سازي آموزش باز و از دور در ايران است و شاخص هاي اين بعد عبارت اند از: تأمين فضاهاي مطالعه ، تأمين دسترسي به اينترنت در کتابخانه (ايجاد کتابخانه الکترونيکي ١)، تجهيز کتابخانه به آخرين منابع درسي (ايجاد پايگاه هاي مجازي )، راهنماي رعايت اخلاق علمي - پژوهشي ؛ اين نتيجه در راستاي تحقيقات وانگ (٢٠١٦)، آذرشب (١٣٩٦)، صفوي (١٣٩٥) و حق دوست و همکاران (١٣٨٨) است .
جذب دانشجويان يکي از ابعاد الگوي بين المللي سازي آموزش باز و از دور در ايران است و شاخص هاي اين بعد عبارت اند از: اختصاص امتيازات ويژه به دانشجويان ممتاز، برگزاري دوره هاي آموزشي براي کارگزاران (اساتيد، مديران ، کارکنان و دانشجويان )، طراحي مناسب وب سايت دانشگاه و درج اطلاعات لازم در آن ، تسهيل فرايند رسيدگي به تقاضانامه هاي تحصيل در دانشگاه و تسهيل اخذ ويزاي دانشجويي ؛ اين نتيجه در راستاي تحقيقات محمدي (١٣٩٥)، وانگ (٢٠١٦) و آذرشب (١٣٩٦) است .
مدرسان يکي از ابعاد الگوي بين المللي سازي آموزش باز و از دور در ايران است و شاخص هاي اين بعد عبارت اند از: تشويق اساتيد به تدريس دروس به زبان انگليسي ، جذب اساتيد با تجارب بين المللي ، دعوت از اساتيد خارجي جهت تدريس در دانشگاه و اجراي برنامه هاي فرصت مطالعاتي براي اساتيد؛ اين نتيجه در راستاي تحقيقات وانگ (٢٠١٦) و آذرشب (١٣٩٦) است .