چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزش در موسسهها و دانشگاههای مجازی ایران در سال 1395 انجام گرفته است. در این پژوهش از روش ترکیبی شامل روش دلفی و روش پیمایش استفاده شده است. در روش دلفی ابتدا با مطالعه مدلهای مختلف کیفیت خدمات بهطورکلی و کیفیت خدمات آموزشی به شکل خاص (مدلهایی مثل مدل سروکوال، سروپرف، کانو) الگوی پیشنهادی برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در مؤسسات آموزشی مجازی ارائه شده است. پس از ارزیابی و تحلیل نظرات خبرگان، پرسشنامه در میان 246 نفر از دانشجویان رشته MBA یکی از دانشگاه مجازی به شکل الکترونیک توزیع شد. برای تأیید مدل اندازهگیری پیشنهادی، دادههای پرسشنامه از طریق نرمافزار AMOS و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل تأیید شده میتوان ادعا کرد که برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزش میتوان از چهار محور کیفیت آموزش ارائه شده، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراکشده استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا بهره گيري از نتايج حاصل از مطالعه تطبيقي در کشورهاي صاحب تجربه در اين زمينه مي تواند در برنامه ريزي براي استقرار نظام ارزشيابي و تضمين کيفيت در آموزش هاي کاربردي ارائه شده در کشور، نهادينه کردن فرهنگ ارزشيابي کيفيت و نيز ارتقاء و بهبود کيفيت اين آموزش ها بسيار مؤثر باشد (محمدي ، زماني فر و صادقي مندي ، ١٣٩٥).
Quality Assurance Agency for Higher Council (NAAC) Education 7.
(امين بيدختي و روحي پور، ١٣٩٢).
تحقيقات متعددي در حوزه کيفيت خدمات در آموزش انجام شده است که برخي از آن ها به شرح زير است : جاي ٤ (٢٠١٧) در پژوهش خود که با هدف مطالعات تجربي در حوزه شکست ها و بهبودهاي خدمات با رويکرد کيفيت خدمات آموزشي انجام گرفت ، به اين نتيجه رسيد که بهبود کيفيت و اقدامات بهبود مستمر مي تواند بر شکست هاي کيفيت خدمات از يک سو و کيفيت ارتباطات از سوي ديگر تأثير داشته باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به طراحي مدلي براي تعيين عوامل مؤثر بر کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش مجازي ايران طراحي شده است .
International Network for Quality Assurance Agencies in Higher Education (INQAAHE).
Internationalisation of Higher Education: Service Quality in Higher Education in Selected Southern Hemisphere Countries, International Journal of Educational Sciences, 9(2), 207217, Karataş, H.
An Examination of Students’ Perceptions of Service Quality Dimensions in Higher Education.
Development of engineering education service quality model from faculty perspective.
Quality in Higher Education, g(2), 133140.