چکیده:
امروزه تقاضا برای یادگیری قابلیتهای مدیریت پروژه به عنوان یکی از منابع اصلی ایجاد مزیت رقابتی در سازمانها، به شدت رو به افزایش است. یکی از راههای یادگیری قابلیت مدیریت پروژه، یادگیری از دیگر افراد یا سازمانها است. سازمانهایی که در حال همکاری و مشارکت با یکدیگر هستند، دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از هم یاد میگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه و عوامل موثر بر آن انجام شده است. بدین منظور، پس از انجام مطالعات اکتشافی، مدل نظری یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه تدوین و فرضیههای پژوهش حاضر مبتنی بر این مدل طراحی گردید. سپس دادههای بدست آمده از 34 واحد سازمانی فعال در زمینه مدیریت پروژه در دو کنسرسیوم بینالمللی صنعت نفت ایران تجزیه و تحلیل و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری روابط میان متغیرهای تحقیق بررسی شده است. شاخصهای برازش مدل و ضرایب تاثیر بین متغیرها بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده، اکثرا نشان از برازش بسیار خوب و رابطه بسیار قوی بین مولفههای مدل دارد. در نهایت ضمن ارائه نتایج و دستاوردهای تحقیق، پیشنهاداتی جهت استفاده صنایع پروژهمحور کشور به منظور ترغیب یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه به همراه پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مروری بر پژوهش های انجام شده در زمینۀ یـادگیری بـین سـازمانی نشان میدهد که بخـش عمـدهای از مطالعـات قبلـی بـه بررسـی عوامـل مـؤثر بـر یـادگیری بین سازمانی پرداخته اند و هر یک از آنها با توجه به هدف پژوهش خود برخی از عوامل مـؤثر را شناسایی یا به بررسی میزان تأثیر آنها در یادگیری بین سازمانی پرداخته اند، برای عنوان مثـال ایستربای -اسمیت و همکارانش [٦] چارچوبی از عوامل اثرگذار بر انتقال دانش بین سازمان هـا ارائه کرده و یادر پژوهشی دیگر، ویجک و همکارانش (٢٠٠٨) پیش نیازهـا و مقـدمات انتقـال دانش [١٠] را مطالعه کردند.
به تصویر صفحه مراجعه شود٤- روش شناسی پژوهش این پژوهش قصد دارد مدل زمینه ای یادگیری بین سازمانی قابلیت های مدیریت پروژه در بسـتر کنسرسیوم های بین المللی صنعت نفت ایران را (که حاصل مرحله کیفی یک پـژوهش ترکیبـی بوده است ) آزمون کند.
علاوه بر این ، نتایج اثر معنادار «فرایندهای یادگیری بین سازمانی » بر «یادگیری بین سـازمانی قابلیت های ملموس و ناملموس مدیریت پروژه » را تأیید کرده است که این موضوع تأییدی بر دسته بندی سازوکارهای ارائه شده در مدل SECI نیز محسوب مـی شـود.
گرچه مدل پژوهش که حاصل نظریه پردازی در خصوص یادگیری بین سازمانی است ، برازش بسیار خوبی دارد، اما بـا توجه به اینکه این پژوهش صرفا بر آزمون مدل زمینه ای مستخرج از مرحله کیفی متمرکز شده بود، تعمیم پذیری آماری یافته ها بررسی نشد و توصیه میشود مـدل پـژوهش در یـک جامعـۀ بزرگ تر نیز آزمون شود تا قابلیت تعمیم مدل به سایر پروژهها در صنایع مختلف نیـز ارزیـابی شود.