چکیده:
بررسی منابع آموزشی تدوینشده برای اهداف دانشگاهی به منظور ارزیابی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و میزان برآورده کردن نیازهای آموزشی دانشجویان صورت میپذیرد. در این پژوهش، کتاب فارسی ویژة علوماجتماعی برای فارسیآموزان غیر ایرانی: آموزش یکپارچة راهبردها و مهارتهای زبانی برای فارسیآموزان غیرایرانی رشتههای علوماجتماعی دانشگاهها ارزیابی شده است. پژوهش حاضر کاربردی وگردآوری دادههای پژوهش به روش میدانی است و شیوة واکاوی دادهها توصیفی است. ابزار پژوهش انگارة ارزیابی مکدانف و شاو (2003) است که گردآوری دادهها در آن با استفاده از پرسشنامة مستقیم و مصاحبه انجام میشود. برای روایی عاملی پرسشنامة پژوهش، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، کتاب دانشگاهی مذکور از نظر محتوای تخصصی و راهبردهای آموزشی، با درصد قابل توجهی، با استانداردهای آموزشی و تدوین مواد آموزشی حوزة مورد نظر مطابق است. نتیجة بررسیهای آماری نیز نشان میدهد که کتاب مذکور به طور معناداری با نیازهای آموزشی دانشجویان همخوانی دارد. از مهمترین قوتهای آن، آموزش یکپارچه مهارتهای یادگیری زبان برای سطح پیشرفته، و از ضعفهای آن، عدم تدوین سطوح پایه و میانی برای فارسیآموزانی است که میخواهند فارسی را از همان روزهای آغازین برای هدفهای دانشگاهی بیاموزند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی بر آن است که با ارائة چهارچوبی در برنامـة درسـی و تـدوین مواد آموزشی زبان برای اهداف دانشگاهی ، به وسیلة الگویی متناسـب بـا ایـن هـدف ، تنهـا منبع درسی دانشگاهی آموزش زبان فارسی حوزة علـوم اجتمـاعی ، بـا عنـوان فارسـی ویـژة علوماجتماعی برای فارسی آموزان غیر ایرانی : آموزش یکپارچـة راهبـردهـا و مهـارتهـای زبــانی (وکیلــی فــرد و همکــاران ، ١٣٩٥)، بــر پایــة انگــارة ارزیــابی مــک دانــف و شــاو (٢٠٠٣ ,Shaw &McDonough )، ارزیابی شود تا قوت و ضعف هـای آن مشـخص گـردد.
به کار رفته است ؟ به طور خلاصه ، اهدافی که در پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است ، واکـاوی بـا روش های علمی برای تعیین مزایا و معایب نسبی ایـن منبـع آموزشـی بـه کمـک یافتـه هـای حاصل از این واکاوی ها در چهارچوبی منطقـی اسـت کـه شـامل مـوارد زیـر اسـت : تعیـین چگونگی تبعیت این کتاب درسی از معیارهای ارزیابی بر پایة انگارة ارائه شـده و برقـراری یــک رابطــة علمــی و نظــام منــد در محتــوای مــادة آموزشــی ؛ شــناخت و بررســی قــوت و ضعف های کتاب بر پایة نتایج ارزیابی مذکور؛ اعتلای فرهنـگ ارزیـابی در تهیـه و تـدوین متون آموزشی زبان فارسی ؛ گسترش نظام مند آموزش زبان برای اهداف دانشگاهی ؛ بررسی میزان توجه به تقویت و گسترش مهارت هـای زبـان آمـوزی ؛ رفـع اشـکالات احتمـالی منبـع آموزشی به منظور برخورداری دانشجویان از کتابی جامع تـر؛ و پیشـنهادهایی بـرای ارتقـای کیفی کتاب فارسی ویژة علوم اجتماعی .