چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری و خودکنترلی) دانشآموزان دختر انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 458 نفر بودند. از این جامعه، نمونهای به حجم 60 نفر (30 نفر برای هر گروه) به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و به تصادف در دو گروه یادگیری مشارکتی و روش سنتی جایگزین شدند. شرکت کنندگان دو گروه در مراحل پیش و پسآزمون مقیاس یادگیری خودراهبر (SDL) را تکمیل و در این اثناء آزمودنیهای گروه آزمایش طی 24 جلسه 45 دقیقهای با استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی به روش جیگساو تحت آموزش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در نمره کل یادگیری خودراهبر به میزان 77 درصد، و در مؤلفه خودکنترلی به میزان 55 درصد، خودمدیریتی به میزان 64 درصد و رغبت برای یادگیری به میزان 43 درصد شده است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان مطرح کرد که الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان مؤثر بوده و منجر به افزایش نمرات یادگیری خودراهبر و مؤلفههای آن شامل خودکنترلی، خودمدیریتی و رغبت برای یادگیری در گروه آزمایش شده است
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cooperative learning patterns on self-directed learning (self-management, desire for learning and self-control) in female students. The present study is a semi-experimental study with pretest-posttest and control group design. The statistical population of this study included all female students of the 6th grade elementary school in Maku city in the academic year of 2017-2018 to number of 458 people. From this population, a sample of 60 individuals (30 people per group) was selected by cluster sampling method and randomly replaced in two cooperative learning and traditional groups. Participants of the two groups completed the self-directed learning scale (SDL) in the pre and posttest stages and meanwhile, the subjects of experimental group were trained in 24 sessions of 45 minutes using jigsaw's cooperative learning pattern. Data analysis was performed using covariance analysis in spss program. Data analysis showed that the use of cooperative learning patterns led to significant difference between groups in the total score of self-directed learning at a rate of 77%, and self-control component of 55%, self-management 64%, and desire for learning 43%. Regarding the results, it can be argued that the cooperative learning patterns has been effective in student self-directed learning and has led to an increase in self-directed learning scores and its components include self-control, self-management, and desire for learning in the experimental group.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج بدست آمده می توان مطرح کرد که الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان مؤثر بوده و منجر به افزایش نمرات یادگیری خودراهبر و مؤلفه های آن شامل خودکنترلی ، خودمدیریتی و رغبت برای یادگیری در گروه آزمایش شده است .
Fisher, King Tague 6.
Cheng, Liou, Tsai Chang 11.
FernandezRio, Cecchini, MéndezGimenez, MendezAlonso Prieto 12.
بنابراین پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سؤال اصلی انجام گرفت که آیا الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری خودراهبر (خودمدیریتی ، رغبت برای یادگیری و خودکنترلی ) دانش آموزان دختر مؤثر است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود.
یافته های پژوهش نشان داد که بکارگیری الگوی یادگیری مشارکتی منجر به تفاوت معنی دار بین گروه ها در نمره کل یادگیری خودراهبر به میزان ٧٧ درصد؛ و همچنین در مؤلفه های خودکنترلی به میزان ٥٥ درصد، خودمدیریتی به میزان ٦٤ درصد و رغبت برای یادگیری به میزان ٤٣ درصد شده است .
به عبارتی ، استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی منجر به افزایش میانگین نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در نمره کل یادگیری خودراهبر و مؤلفه های آن شامل خودکنترلی ، خودمدیریتی و رغبت برای یادگیری نسبت به گروه کنترل شده است .
با توجه به نتایج پژوهش حاضر به معلمان و دست اندرکاران آموزشی توصیه می گردد از الگوی یادگیری مشارکتی به عنوان یکی از روش های مؤثر آموزشی برای ارتقای فرایندهای یادگیری خودراهبر دانش آموزان استفاده نمایند.
The effect of teaching science using education management model on students' selfdirected learning 3th grade secondary schools.