چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی، اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد در نیم سال تحصیلی اول 98-1397 تشکیل دادند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و هدفمند (ملاکهای ورود و خروج) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش راهبردهای خودتنظیمی را در 8 جلسه 90 دقیقهای در هر هفته یک جلسه بهصورت گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت 2ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شوارزر و همکاران (1979)، اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با توجه به فرضیات پژوهش از تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیرها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش در متغیرهای خودتنظیمی، اضطراب اجتماعی و انگیزش پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت، آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی و عاملهای انگیزش پیشرفت شامل اعتماد به نفس، پشتکار، سخت کوشی و آیندهنگری دانشآموزان دختر تأثیر دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of self-regulated education strategies on self-efficacy, test anxiety, and student achievement motivation. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all third grade female students in the second semester of Mashhad in the first semester of the school year 2018-19, out of which 30 students were selected through multistage random sampling (inclusion and exclusion criteria). Subjects were selected and randomly assigned to two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group received a self-regulated strategy training program in 8 sessions of 90 minutes per week as a group; the control group was on the waiting list for 2 months. The Schwarzer et al. (1979), Abolghasemi et al. (1996) test anxiety, and Hermans Progressive Motivation Questionnaire (1970) were used for data collection in both pre-test and post-test stages. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. The results of data analysis showed that there was a significant difference between control group post-test scores on self-regulation, social anxiety and achievement motivation (P <0.001). According to the results of the study, it can be said that self-regulation strategies have an impact on reducing test anxiety and increasing self-efficacy and progressive motivational factors including self-confidence, perseverance, diligence and future of female students.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت ، آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی و عامل های انگیزش پیشرفت شامل اعتماد به نفس ، پشتکار، سخت کوشی و آینده نگری دانش آموزان دختر تأثیر دارد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی The effect of self-regulated education strategies on self-efficacy, test anxiety and achievement motivation of third grade female high school students in Mashhad Amaneh Tajipour, Bahareh janjani, Marziyeh Habibi, Maryam Ahmadi, Fatemeh Karbalaei Data of recript: 2019.
DeSmul, Heirweg, VanKeer, Devos & Vandevelde 6.
علاوه براین موارد، نتایج مطالعات نشان داده است آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانش آموزان اثربخش بوده (کرامتی، حسن آبادی و هاشمی، ١٣٩٥) و میتوان از آن به عنوان راهبردی کارآمد و سودمند برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی (پریرتاوشی و همکاران ، ١٣٩٧؛ ارغوانی، قمرانی، طباطلائی، ١٣٩٣) و افزایش خودآگاهی و خودکارآمدی (باقرزاده نیم چاهی، حسینی طبقدهی و حافظیان ، ١٣٩٧؛ مامی و همکاران ، ١٣٩٣) و انگیزش پیشرفت (گارسیا و همکاران ، ٢٠١٨؛ جلیل زاده و همکاران ، ١٣٩٧؛ ادونی و همکاران ، ١٣٩٦) در دانش آموزان بهره برد.
Kim, Wang, Ahn & Bong رو، از آنجایی که آموزش راهبردهای خودتنظیمی به صورت پراکنده در مطالعات پیشین تأثیرات قبل ملاحظه ای در زمینه بهبود خودکارآمدی، اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت دانش آموزان نشان داده است ؛ ولی مطالعه منسجمی در ارتباط بین این متغیرها تا کنون صورت نگرفته است .
در بررسی فرضیه سوم پژوهش ، نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر افزایش عامل - های انگیزش پیشرفت (شامل ؛ اعتمادبه نفس ، پشتکار، آینده نگری و سخت کوشی) دانش آموزان دختر تأثیر معناداری دارد.