چکیده:
پژوهش حاضر اثربخشی استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی بر بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان دختر را بررسی میکند. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. نمونهی پژوهش، متشکل از60 دانشآموز دختر پایهی نهم مقطع متوسطهی اول مدارس نمونه دولتی و شاهد شهرستان خمین در سال تحصیلی 97-96 بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و30 نفرازآنان در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی نگرش ریاضی ایکن که شامل 16 سؤال در قالب طیف لیکرت است،استفاده شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامهی استاندارد مورد استفاده برابر 83/0 برآورد گردید. در ابتدا برای دو گروه پیشآزمون انجام گرفت؛ گروه آزمایش در مدت 16 جلسه با استفاده از نرمافزار کامپیوتری و شبکه اجتماعی آموزش دیدند و گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شد و درنهایت از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای بهدست آمده در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که استفاده از نرمافزار کامپیوتری و شبکههای اجتماعی، باعث بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان میشود.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of using computer software and social networks on improving the students' mathematical attitude. The research method is quasi-experimental with the pretest-posttest design with the control group. The research sample comprised 60 primary school students in the first and second-grade schools of Khomein in the academic year of 96-97. They were selected by simple random sampling method and 30 of them were in the experimental group and 30 in the control group. To collect data, Aiken attitude questionnaire, which consists of 16 questions in terms of Likert spectrum, was used. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the standard questionnaire was estimated to be 0.83. Initially, two groups were pre-test and the experimental group was trained using computer software and a social network (telegram) during 16 sessions in two months, and the control group was trained in the traditional way, then from two groups are tested. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of covariance analysis showed that using computer software and social networks improves students' mathematical attitude.