چکیده:
دانش ضمنی کارآفرینان نوپا یا استارتآپی تسهیمپذیر است و در فرایند دوسویۀ همآموزی و تسهیم بهبود مییابد. اگرچه این فرایند با وجود نقشی کلیدی در راهاندازی کسبوکار به دلایلی چون حساسیت نسبت به ایدۀ اصلی کسبوکار، کمتر رخمیدهد. روش این پژوهش با توجه به هدف آن، که شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در کارآفرینان نوپاست؛ موردپژوهی روایتی برگزیده شد. اطلاعات این پژوهش کیفی با مصاحبۀ نیمهساختار یافتۀ عمیق با 18 کارآفرین نوپا و جویای دانش کسبوکار (11 مرد و 7 زن؛ 13 نفر در حوزۀ فناوری اطلاعات و 5 نفر در حوزههای دیگر خدماتی) گردآوری شد. کدگذاری، دستهبندی و تحلیل شواهد گفتاری برآمده از مصاحبه با کارآفرینان نیز به یاری نرمافزار اطلستی انجام شد. یافتههای پژوهش در قالب الگویی یکپارچه از عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، در میان کارآفرینان نوپا نشان داد سه دسته عوامل فردی (باور و انگیزه فردی، پیوند با شبکههای اجتماعی، مهارت ارتباطهای بین فردی، اعتماد، ترس از به اشتراکگذاری، آگاهی از منابع دانش، خانواده و ...)؛ سازمانی (سبک رهبری، استراتژی، فناوری، نظام انگیزش و پاداش، قوانین سازمانی، فرهنگ و ساختار) و محیطی (محیط ملی صنعت، محیط ملی کسبوکار، محیط بینالملل صنعت، محیط اختصاصی کسبوکار: روابط رقبا، و ...) تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا را متأثر میسازد.
Tacit knowledge of startup entrepreneurs is sharable and will improve in a mutual process of co-learning and sharing. This process plays the key role in launching a new business, but it is happen seldom among startup entrepreneurs’ because they are so sensitivity to their startups ideas. As the research goal is to identify factors affecting knowledge sharing among startup entrepreneurs’, we have selected a methodology of narrative cased study. In this qualitative research in order to collect information, we have conducted a deep semi-structured interviews with 18 knowledge aspirants’ startup entrepreneurs (11 male and 7 female; including 13 IT startups and 5 other services entrepreneurs). Coding, categorizing, and analyzing verbal evidences of startup entrepreneurs’ interviews, has been conducted by ATLAS.ti. Software. Research findings showed in an integrated design of triplet factors affecting sharing knowledge among startup entrepreneurs; (1) individual factors (including personal beliefs and motives, connecting with social networks, interpersonal communication skills, trust, fear of sharing, awareness of knowledge sources, and family), (2) Organizational factors (leadership style, strategy, technology, motivation and reward system, organizational rules, culture and structure) and (3) environmental factors (industry national environment, business national environment, industry international environment and business specific environment such as customers and competitors relations.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا و بالقوه سعید جعفری مقدم ١ *، محمدرضا زالی ، فاطمه السادات غفوریان ، نسرین پرشین ١- دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی ،دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران ، ایران.
اطلاعات این پژوهش کیفی با مصاحبۀ نیمه ساختار یافتۀ عمیق با ١٨ کارآفرین نوپا و جویای دانش کسب وکار (١١ مرد و ٧ زن؛ ١٣ نفر در حوزة فناوری اطلاعات و ٥ نفر در حوزه های دیگر خدماتی ) گردآوری شد.
یافته های پژوهش در قالب الگویی یکپارچه از عوامل مؤثر بر تسهیم دانش ، در میان کارآفرینان نوپا نشان داد سه دسته عوامل فردی (باور و انگیزه فردی ، پیوند با شبکه های اجتماعی ، مهارت ارتباط های بین فردی ، اعتماد، ترس از به اشتراک گذاری ، آگاهی از منابع دانش ، خانواده و ...
پیشینه پژوهش نشان داد که دسته بندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در سه گروه فردی ، سازمانی و محیطی میتواند فرایند پردازش و تحلیل اطلاعات را بهبود بخشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) 37 ٥- نتیجه گیری و پیشنهادها یافته های برآمده از تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان میدهد عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا را میتوان در سه گروه عوامل فردی ، سازمانی و محیطی دسته بندی کرد.
, "Knowledge sharing barriers of acquisitioned growth: A case study from a software company", International Journal of Engineering Business Management, 5(8), 2013, 18 – 29.