چکیده:
هدف کلی از این مقاله ارزشیابی سیستم اطلاعات مدیریت در آموزش عالی ایران با استفاده از رویکرد بهینه کاوی است . با کاربرد این روش سیستم اطلاعات مدیریت چهار دانشگاه منتخب ( اصفهان ، تهران ، شیراز و اهواز ) با یکدیکر مقایسه شدند. جامعه آماری مورد مطالعه با روش نمونه گیری خوشه ای 1511 نفر دانشجو ، 1038 نفر استاد ، 518 نفر مدیر و 1158نفر از کارمندان انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته متشکل از ابعاد سیستم اطلاعات مدیریت بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن بین گروههای مخاطب توزیع و با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه ،داده های بدست آمده تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشگاه اصفهان با دارا بودن بالاترین میانگین در تمامی ابعاد نسبت به سایر دانشگاهها بهترین وضعیت را داشت . بر اساس مطالعه و بررسی های انجام شده روی دانشگاهها و موسسات اموزش عالی بدست آمده است، توصیه می گردد در یک پژوهش تطبیقی، سایر سازمانها و موسساتی که از سیستم های اطلاعات مدیریتی در کشور استفاده می کنند، مورد مطالعه قرار گیرند و طی آن چارچوب مذکور به بوته آزمایش سپرده شوند
The general objective of this paper is to evaluate the management information system in higher education in Iran using the optimization approach. Using this method, the management information system of four selected universities (Isfahan, Tehran, Shiraz and Ahwaz) was compared with Odekar. The statistical population of the study was cluster sampling of 1511 students, 1038 professors, 518 managers and 1158 employees. The research instrument consisted of a researcher-made questionnaire composed of dimensions of the management information system. After calculating its validity and reliability among the audience groups, the data were analyzed using statistical analysis of variance and Scheffe's post hoc test. The results showed that the University of Isfahan had the best status with the highest average in all dimensions compared to other universities.Based on studies and surveys conducted at universities and institutes of higher education, it is recommended that in a comparative study, other organizations and institutions using management information systems in the country be studied, and within that framework. Put them in the test plant
خلاصه ماشینی:
يافته ها الف ) در گروه دانشجويان : داده هاي جمع آوري شده از دانشجويان در مورد ابعاد چهارگانه سيستم هاي اطلاعات مديريت دانشگاهي (رضايت -قابليت -مزيت -محدوديت ) در دانشگاه هاي مختلف نشان داد که بين ميانگين هر چهار بعد در دانشگاه هاي موردمطالعه تفاوت وجود دارد.
نتايج تحليل واريانس يک طرفه در مورد مقايسه سيستم هاي اطلاعات مديريت در دانشگاه هاي موردمطالعه از منظر دانشجويان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب ) در گروه استادان : همان گونه که در جدول ٢ مشاهده ميشود يافته هاي حاصل از به کارگيري آزمون کراسکال و اليس وجود تفاوت بين ميانگين دانشگاه ها را در تمام ابعاد سيستم اطلاعات مديريت دانشگاهي نشان ميدهد که بر اساس توزيع مجذور خي، تفاوت ها معنادار است .
نتايج آزمون کراسکال و اليس براي مقايسه وضعيت سيستم اطلاعات مديريت - در دانشگاه هاي موردمطالعه از منظر اساتيد (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج ) در گروه مديران : با بررسي و تحليل ميانگين هر يک از دانشگاه هاي موردمطالعه در زمينه ابعاد چهارگانه سيستم اطلاعات مديريت دانشگاهي (رضايت – مزيت - قابليت - محدوديت ) از منظر مديران ، ملاحظه گرديد که بين ميانگين ها تفاوت وجود دارد.
"Benchmarking in Higher Education: Adapting Best Practices to Improve quality" Education Report, ASHE – ERIC, Higher, No. 5.
J. (1999) "Integrating Benchmarking and Poor-quality Cost Measurement for Assisting the Quality Management Work, Benchmarking", An International Journal, Vol. 6, Issue 4 Anderson, B.
E. (1992) "Benchmarking in Higher Education: A Tool for Improving Quality and Reducing Cast".