چکیده:
هدف: این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی برنامه مداخله ایISTDP ،آموزش تن آگاهی وتلفیق این دو برافزایش نمره هوش انجام شد . روش:طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل بود که از مقیاس وکسلر برای سنجش هوش استفاده شداین مقیاس شش خرده مقیاس،استدلال ادراکی، حافظه ی فعال، سرعت پردازش،فهم کلامی،توانایی عمومی وچیرگی شناختی را شامل می شود ..جامعه آماری: جامعه پژوهش شامل ۲۰۷۶ نفر ازدانشآموزان دختر پایه نهم منطقه ۴ شهر تهران بود که در سال تحصیلی ۹۶-13۹۵مشغول به تحصیل بودند.نمونه آماری: در این پژوهش باز طریق فراخوان دعوت به شرکت در دوره های آموزشی، در مرحله ابتدایی ۶۰ نفر آزمودنی انتخاب که پس از مصاحبه تشخیصی اولیه ۴۵ نفر، به روش نمونه در دسترس مناسب جهت شرکت در دوره شناخته شدند در مرحله بعد افراد به صورت تصادفی در ۳ گروه آزمایش و۱ گروه کنترل جای گرفتند.به منظور تحلیل داده های جمعیت شناختی پژوهش حاضر در آمار توصیفی از شاخص هایتوصیفی(فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی، میانگین وانحراف معیار) با نرم افزار SPSS و در آمار استنباطی به منظور بررسی رابطه متغیرهای پژوهشی از تحلیل واریانس بااندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل برروی نمرات پیش آزمون وپس آزمون بین دوگروه آزمایش وکنترل نشان داد که برنامه های آموزش یدن آگاهی،برنامه مداخله ای istdp وتلفیق این دو باعث افزایش نمره هوش درهر سه گروه آزمایش در نمرات پس آزمون وپیگیری شده است بنابرابن از این مداخلات می توان به عنوان بهبود دهنده مهارت های شناختی در دانش آموزان بهره برد
Objective: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of ISTDP intervention program, awareness training, and the combination of these two to increase intelligence scores. Method: The design of this quasi-experimental study was pre-test and post-test with control group. Wechsler scale was used to measure intelligence. This subscale included six subscales, perceptual reasoning, working memory, processing speed, verbal understanding, general ability and cognitive ability. Statistical population: The study population consisted of 4 female 9th grade female students in district 3 of Tehran who were studying in 13-13 academic year. Statistical sample: In this research open call for participation in educational courses in Initial stage of 4 subjects selected that after the initial diagnostic interview of 6 people, convenient sampling method Subjects were randomly assigned into 2 experimental and 4 control groups. To analyze the demographic data of the present study, we used descriptive statistics of descriptive statistics (frequency, percentage, cumulative frequency, mean and standard deviation). SPSS software and inferential statistics were used to investigate the relationship between research variables and analysis of variance with repeated measures. The results of the analysis of pre-test and post-test scores between the experimental and control groups showed that the awareness training, istdp intervention program and the combination of these two groups increased the intelligence scores in all three experimental groups in the post-test and follow-up scores. They can be used as cognitive skills enhancers in students
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تحليل برروي نمرات پيش آزمون وپس آزمون بين گروه هاي آزمايش وکنترل نشان داد که برنامه هاي آموزش تن آگاهي، برنامه مداخله اي روان درماني پويشي کوتاه مدت و تلفيق اين دو باعث افزايش نمره هوش درهر سه گروه آزمايش در نمرات پس آزمون و پيگيري شده است بنابرابن از اين مداخلات ميتوان به عنوان بهبود دهنده مهارت هاي شناختي در دانش آموزان بهره برد.
اهداف دانش آموزان وخودطرحواره ها که کمتر هم مورد توجه قرار گرفته اندبه تجارب هيجاني قبلي فرد در مورد فعاليت يا تکليف اشاره ميکنند، اين حافظه ها ميتوانند با تصور پرداختن به تکليف فعال شوند به اين ترتيب حافظه هيجاني ميتواند شرطي شود به نحوي که هر بار فرصتي پيش آيد شخص همين هيجانات منفي يا مثبت را فعال سازد (الکزوويگفيلد٥، ١٩٩٤ نقل از شهر آراي، ١٣٨٦) در روان شناسي هيجان ، ارزيابيهاي مرتبط با فرد وموقعيت ، تعيين کننده هاي حياتي هيجان هاي انسان تلقي ميشوند (شيرر و همکاران ٦ ٢٠٠١ نقل از پکران ٢٠٠٦) اگر بخواهيم از زاويه اي تربيتي وتحصيلي به موضوع نگاه کنيم ، بايد گفت که اين ارزيابيها مهم هستند زيرا ميتوانند رابط عوامل موقعيتي فرض شوند ودر پرورش هيجان ها نقشي مثبت وموثري ايفا کنند برخي از ابعاد وجنبه هاي ارزيابي که براي توصيف هيجان هاي انسان پيشنهاد شده است عبارت اند از: تناسب ارزش و هدف ، انتظار واحتمال ، کنترل پذيري و پتانسيل مقابله ، خود عليتي در برابر معلول ديگران بودن و فهم و شناخت رويدادهاي برانگيزاننده ي هيجان (گوتز٧ و همکاران ، ٢٠٠٦) موج سوم رواندرماني بجاي چالش با شناخت ها، بر آگاهي و پذيرش افراد از احساسات و هيجانات و شناخت ها و رفتارها تاکيد دارند.