چکیده:
پذیرش یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی تا حد زیادی به نگرش شخصی فراگیران وابسته است؛ به همین دلیل، این مطالعه بر زمینههای فردی که نقش آمادگی فراگیران را در استفاده از شبکههای اجتماعی برای یادگیری مهارتهای زبانی بررسی میکند، متمرکز خواهد بود. نمونة انتخاب شده، 64 دانشجوی در حال تحصیل کارشناسی رشتة زبان عرب دانشگاه شیراز است که با توجه به تعداد محدود، به نمونهگیری نیاز نبود و با روش سرشماری اطلاعات از آنان جمعآوری شد. ابزار مطالعه، پرسشنامة محققساخته است که با توجه به مبانی و ادبیات آمادگی الکترونیکی جهت استقرار یادگیری الکترونیکی تهیه شده است. این پرسشنامه را تعدادی از استادان علوم تربیتی و عربی بازبینی و اصلاح و روایی آن را تایید نمودهاند. برای ارزیابی پایایی، ابتدا پرسشنامۀ 15 دانشجو بهطور آزمایشی اجرا شد که آلفای کرونباخ آن 90/ 0 به دست آمد. طبق نتایج دانشجویان از نگرش و مهارت لازم برای استفاده از شبکههای مجازی در یادگیری مهارتهای زبانی بیبهرهاند و به نظر آنان، فرهنگ سازمانی دانشگاه فاقد شیوههای حمایتی و مطلوب در به کارگیری استادان و دانشجویان است.
Acceptance of learning via social networks depends to a great extent on the personal attitudes of the learners; therefore the present study concentrated on those personal backgrounds that are influential on the learners’ preparation for using social networks to learn language skills. The sample of the study included 64 Arabic language students studying at Shiraz University. Since they were few in number, there was no need to do sampling and the information was gathered through consensus. The tool applied in the study consisted of the questionnaire devised by the researcher in accordance with the electronic preparation principles and rules to practice electronic learning. The questionnaire was revised by several professors of Arabic language and educational science majors and then its validity was confirmed by them. To assess the reliability, the questionnaire was pretested to 15 students and Cronbach’s alpha of 0.90 was achieved. The results revealed that the students do not possess necessary skills and attitudes to use virtual networks for learning lingual skills. The students also believed that the organizational culture of the university is not supportive and encouraging to perform such programs
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در پی بررسی وضعیت نگرش ، مهارت و فرهنگ سـازمانی دانشـگاه شیراز به منظور استفاده از شبکه های مجازی برای یادگیری زبان عربی است که در ایـن بـاره باید به دو مؤلفه توجه داشت : ١) جنسیت (تفاوت در انگیزة استفاده از شبکه هـای اجتمـاعی و میزان استفاده از آن بین دانشجویان دختر و پسر) و ٢) ترم تحصیلی (دانشجویان تـرم هـای ١، ٣ و ٥ مورد بررسی اند، زیرا استادان بخش عربـی دانشـگاه شـیراز تـاحـدودی بـا آنـان از طریــق شــبکه هــای اجتمــاعی در ارتبــاط انــد و مــی کوشــند از طریــق مهــارت زبــانی را در دانشجویان تقویت کنند).
پیشینة پژوهش از مهـم تـرین پـژوهش هـای صـورت گرفتـه در زمینـة آمـادگی الکترونیکـی در اسـتفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و ارتباط آن با یادگیری مهارت هـای زبـان عربـی ، مـی تـوان بـه موارد زیر اشاره داشت : - رضایی راد و فلاح (١٣٩٣) در مطالعة «تأثیر آموزش از طریق تلفـن همـراه بـر انگیـزة پیشـرفت ، خودپنـداره و پیشــرفت تحصـیلی دانشـجویان در درس زبــان عربـی » کـه بــا روش نیمه تجربی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ) صورت گرفته است ؛ به ایـن نتیجـه رسیدند که میانگین نمرات گروه آزمایش نسبت به گـروه گـواه از سـطح بـالاتری برخـوردار است ، و استفاده از تلفـن همـراه در پیشـرفت تحصـیلی درس زبـان عربـی و افـزایش انگیـزه و خودپنداره دانشجویان مؤثر بوده است .