چکیده:
هدف از پژوهش بررسی تاثیر رفتار مدنی تحصیلی در خوشبینی تحصیلی با میانجیگری هوش اخلاقی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی به حجم 8000 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 367 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزارگردآوری دادههای پژوهش سه پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی از گلپرور (1389)، هوش اخلاقی از لینک وکیل (۲۰۰8) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی از اسچننموران و همکاران (2013) بود. روایی پرسشنامهها بااستفاده ازروایی محتوایی و صوری موردتایید قرارگرفت. پایایی آن نیز ازطریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0، 89/0 و 93/0بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آماره توصیفی از تکنیکهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر تائیدی و مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای آماریSPSS v. 25 و LISREL8. 8 استفاده شد. نتایج نشان داد متغیر رفتار مدنی تحصیلی دارای اثرمستقیم مثبت (55/0)، اثر غیرمستقیم مثبت (126/0) و اثر کل مثبت (67/0) و معنادار بر متغیر خوش بینی تحصیلی در سطح05/0 است. هوش اخلاقی دارای اثرمستقیم مثبت (23/0) و اثر کل مثبت (23/0) و رابطه معنادار با متغیر خوشیبینی تحصیلی در سطح 05/0 دارد. همچنین متغیرهای رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی پژوهش قادر به تببین44% واریانس متغیرخوشبینی تحصیلی میباشند. و این بدین معنی است که بین رفتارمدنی تحصیلی و هوش اخلاقی با خوش بینی تحصیلی همبستگی وجوددارد و در حقیقت نتیجة کلی اینست که رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر خوش بینی تحصیلی دارند.
The aim of this study was to investigate the effect of academic civic behavior on academic optimism with the mediation of moral intelligence among all of the undergraduate students of Bu Ali Sina University.The statistical population included all undergraduate students of 8000 people who were selected by Georgian and Morgan table and 367 people were selected by simple random sampling method.The research method was descriptive of correlational studies and structural equation modeling.A questionnaire was used to collect data which included the Civic Academic Behavior Questionnaire by Golparvar (2010), the Moral Intelligence by Lennick & Kiel (2008) and the Academic Optimism Schannen-moran & et al(2013).Confirmed validity and reliability were also calculated with Cronbach’s alpha Which was obtained 0.77, 0.89 and 0.93, respectively.In addition to descriptive statistics, statistical techniques such as Pearson correlation coefficient, confirmation path analysis and structural equation modeling using SPSS v. Statistical software were used to analyze the data. 25 and LISREL8.8.The results showed,the variable of civic behavior-education has a positive direct effect(0/55),Positive indirect effect (0/126) and the totally positive effect (0/67) and it has a significant effect on the educational optimism variable at the level of 0/05.Moral intelligence has a direct positive effect (0/23) and the totally positive effect (0/23) and meaningful relationship on the academic Optimism variable at the level of 0/05.Also, the variables of educational civic behavior and moral intelligence are able to explain 44% of the variance of academic optimism.The overall result was that,the research model was valid and all research hypotheses have been confirmed.
خلاصه ماشینی:
تحلیل ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به نتایج حاصل از تحلیل ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش میتوان گفت : متغیرهای رفتار مدنی تحصیلی (٠/٥٨) و هوش اخلاقی (٠/٥٤) دارای رابطه مثبت و معنادار با متغیر خوش بینی تحصیلی در سطح ٠/٠٥ میباشند.
مدل تجربی با ضرایب استانداردشده (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری میتوان گفت : متغیرهای رفتار مدنی تحصیلی با ضریب مسیر (٠/٥٥) و مقدار تی (٤/١٦) و هوش اخلاقی با ضریب مسیر (٠/٢٣) و مقدار تی (٢/٠٠) دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیر خوش بینی تحصیلی در سطح ٠/٠٥ میباشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول فوق نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد: متغیر رفتار مدنی تحصیلی با ضریب مسیر مستقیم (٠/٨٣) و مقدار تی (٩/٩٥) دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیر هوش اخلاقی در سطح ٠/٠٥ میباشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری میتوان گفت : متغیر رفتار مدنی تحصیلی با ضریب مسیر غیرمستقیم به واسطه هوش اخلاقی (٠/١٧٩) و مقدار تی (١/٩٧) دارای اثر غیرمستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیر خوش بینی تحصیلی در سطح ٠/٠٥ میباشند.
یافته های فرضیه اول نشان داد رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی اثر مثبت ، مستقیم بر خوش بینی تحصیلی داشته و بین آن ها رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج دیگر فرضیه نشان داد رفتار مدنی تحصیلی به واسطه هوش اخلاقی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر خوش بینی تحصیلی دارد.