چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین و تبیین نظاممند اصول یادگیری مبتنی بر فرایندهای شناختی مغز انجام گرفته و تلاش شده است علاوه بر پالایش اصول قبلی، اصول جدیدی نیز استنباط و استنتاج شود. همچنین با توجه به سه راهبرد آموزش غوطهورسازی هماهنگ، پردازش فعال و هشیاری آرمیده، انطباق اصول تعیین شده با این راهبردها مشخص شود. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی – کمی) میباشد. ابتدا با بررسی محتوای متون علمی مرتبط و معتبر و نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته با روش تحلیل محتوای مضمونی، چارچوب اولیه طرح شامل17 اصل یادگیری تهیه شد. برای تعیین نسبت روایی محتوایی (CVR) از روش لاوشه و برای انطباق اصول با راهبردها و تعیین شاخص روایی محتوایی (CVI)، از روش والتز و باسل استفاده شده است. جامعه تحقیق در این بخش 13 نفر از اساتید و صاحب نظران میباشند. بر اساس CVR، 15 اصل مورد تأیید قرار گرفت. با بررسی CVI، 9 اصل در رابطه با غوطهورسازی هماهنگ، 4 اصل مرتبط با پردازش فعال و 2 اصل در هماهنگی با راهبرد هشیاری آرمیده طبقهبندی شد. پیشرفت در یافتههای علوم اعصاب و اهمیت استفاده از این یافتهها در تربیت، مستلزم بازبینی و بررسی بیشتر این یافتهها در استنباط و استنتاج اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز میباشد. از سویی دیگر، پیشنهاد میشود در تدوین برنامه درسی و اجرای آن به اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز توجه شود.
The purpose of this study is to systematically determine and explain the principles of learning based on cognitive processes in the brain. It was also attempted to infer new principles in addition to refining the pervious principles. Also, by focusing on three educational strategies of coordinated immersion, active processing, relaxed consciousness, it was tried to find adaptation of determined principles with these strategies. The present study is a combination method (qualitative-quantitative). The present study is a combination method (qualitative-quantitative). First, by examining the content of relevant and valid scientific texts as well as semi-structured interviews by thematic content analysis method, the initial framework of the project including 17 learning principles was prepared. Lawshes method was used to determine the content validity ratio (CVR) and the Waltz and Basel methods were used to adapt the principles to the strategies and to determine the content validity index (CVI). The research community in this section is 13 professors and experts. Based on CVR, 15 principles were approved. According to CVI, 9 principles related to coordinated immersion, 4 principles related to active processing and 2 principles in coordination with relaxed awareness strategy were classified. Progress in Neuroscience findings and the importance of using this finding in education requires further review and study of these findings in inferring the principles of learning based on cognitive processes in the brain. On the other hand, it is suggested to consider learning principles based on brain cognitive processes in curriculum planning and its application.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه آزاد اسلامي، تبريز، ايران ٥ - استاديارگروه علوم تربيتي، دانشگاه فرهنگيان ، تبريز، ايران 37 Determining and Explaining the Principles of Learning Based on Cognitive 1 Processes in the Brain Saied Dadashzadeh2, Eskandar Fathi Azar3*, Sadegh Maleki Avarsin4, Asadolah 5 Khadivi (Received: 2020.
Progress in Neuroscience findings and the importance of using this finding in education requires further review and study of these findings in inferring the principles of learning based on cognitive processes in the brain.
Keywords: education, learning principles, brain, cognitive processes 38 مقدمه يافته هاي اخير درباره چگونگي کارکردهاي مغز به پيدايش موجي از بينش هاي جديد درباره موضوعاتي همچون تفکر، حافظه ، انگيزش ، يادگيري و رشد منجر شده است (وارما، ٢٠٠٨؛ هال ، ٢٠٠٥؛ بليک مور، ٢٠٠٥ به نقل از صادقي و همکاران ، ١٣٩٥).
اين يافته ها مطالعات ارزشمندي درباره چگونگي يادگيري و رشد مغز در اختيار مربيان قرار داده است که آنان را به تلاش در راستاي استنتاج و استخراج اصول و دلالت هاي تربيتي معتبر از مباني عصب شناختي يادگيري و آموزش و برقراري پيوندي مستحکم بين دو قلمرو تربيت و علوم اعصاب ترغيب نموده است (هال ، ٢٠٠٥؛ بليک مور، ٢٠٠٥؛ فريث ، ٢٠٠٥؛ به نقل از صادقي، ١٣٩٥).
مقايسه اصول مبتني بر فرايندهاي شناختي مغز (رجوع شود به تصویر صفحه) 1- Jacob Kola& Michael Olu 2- Khalili Sadr Abad, Ebrahimi Ghavam, Radmanesh 3- Demir 4- Alizadeh Oghyanous 5- Aparna M, Smita 6- Debbie 40 ٦- يادگيري هم توجه متمرکزوهم ادراک پيراموني را شامل مي شود.