چکیده:
بند نخست و دوم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بر اهمیت ویژه عملکرد شرکتهای دانشبنیان بهعنوان بنیانی برای بهرهگیری از ظرفیت سرمایه انسانی و توسعه کارآفرینی در کشور اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان از راه بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر آن و سنجش نقش واسط بازارگرایی انجام شد. پژوهش در پارادایم اثباتگرایی و با رویکرد فرضیهای- قیاسی بوده و از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی و مقطعی بهحساب میآید. جامعه آماری شامل تمام کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان به تعداد 390 نفر بود. حجم نمونه با روش تصادفی طبقهای به تعداد 195 نفر برآورد شد. متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سنجش شد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS نشان داد که بازاریابی داخلی بهطور مستقیم به میزان 14 درصد عملکرد شرکتها را تبیین میکند. بازاریابی داخلی به میزان 81 درصد بر بازارگرایی اثرگذار بود و بازارگرایی به میزان 71 درصد متغیر عملکرد شرکت را تبیین کرد. درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی بر عملکرد شرکت بهطور غیرمستقیم و با نقش میانجی بازارگرایی به میزان 57 درصد تأثیرگذار است. این نتایج به این معنا است که ارتقای عملکرد شرکتها در گرو توجهِ همزمان به ظرفیت داخلی سازمان، یعنی سرمایههای انسانی با موفقیت در بازار داخلی و کسب وفاداری و تعهد مشتریان با بهبود بازاریابی داخلی در قالب بازارگرایی شرکت است. سهم یاری و ارزش نظری پژوهش حاضر، تأیید اهمیتِ پیوندِ اقدامهای مدیریت منابع انسانی (با موفقیت در بازاریابی داخلی) با بازاریابی خارجی (با تمرکز بر بازارگرایی) در موفقیت شرکتهای دانشبنیان (با ارتقای عملکرد) است.
The first and second policy of the Policies of Resistance Economy point to the special importance of the performance of knowledge-based companies as a basis for utilizing the capacity of human capital and entrepreneurship development in the country.The purpose of this research was to investigate the effect of internal marketing on the performance of knowledge-based companies located in Hamadan Science and Technology Park with the role of market orientation. The research was an applied and a field research. The statistical population consisted of all knowledge-based companychr('39')s employees located in Hamadan Science and Technology Park. The sample size was 195 people. The research variables were measured using a standard questionnaire. The results of structural equation analysis with PLS software showed that internal marketing directly influenced firm performance by 14%, internal marketing by 81% influenced market orientation and market orientation influenced firm performance by 71%. In general, it can be concluded that internal marketing has a 57% indirect effect on firm performance with a mediating role of market orientation. Therefore, corporate executives should be aware that improving the performance of companies depends on attention to the employees and the companychr('39')s customers by improving internal marketing and market orientation. The contribution of the present research confirms the importance of linking human resource management, as internal marketing, with external marketing, as focusing on market orientation, in the success of knowledge-based companies.