چکیده:
هدف این پژوهش تعیین نقش فراشناخت، فراحافظه و فراهیجان در پیشبینی یادگیری خودراهبر دانشآموزان بود. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 400 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سیاهه فراشناخت اونیل و عابدی (1996)، پرسشنامه فراحافظه ترویر و ریچ (2002)، پرسشنامه فراهیجان میتمانسگروبر و همکاران (2009) و مقیاس یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که فراشناخت، فراحافظه و فراهیجان مثبت با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنادار و فراهیجان منفی با یادگیری خودراهبر رابطه منفی و معنادار داشت. همچنین، متغیرهای فراشناخت، فراحافظه و فراهیجان بهطورمعناداری توانستند 8/40 درصد از تغییرات یادگیری خودراهبر دانشآموزان را پیشبینی کنند و در این پیشبینی نقش فراحافظه بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برای بهبود یادگیری خودراهبر دانشآموزان میتوان برنامههایی برای افزایش فراشناخت، فراحافظه و فراهیجان مثبت و کاهش فراهیجان منفی طراحی و از طریق کارگاههای آموزشی آنها را اجرا کرد.
The aim of this research was determine the role of metacognition, metamemory and meta-emotion in predicting students' self-directed learning. The research method was cross-sectional from type of correlation. The research population was all high school students of Urmia city in the 2019-2020 academic years. The research sample was 400 students who were selected by multi-stage cluster sampling method. The research tools were the O'Neill & Abedi metacognition inventory (1996), Troyer & Rich metamemory questionnaire (2002), Mitmansgruber & et al meta-emotion questionnaire (2009) and Fisher & et al self-directed learning scale (2001). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression with enter model methods in SPSS-19 software. The findings showed that metacognition, metamemory and positive meta-emotion had a positive and significant relationship with self-directed learning and negative meta-emotion had a negative and significant relationship with self-directed learning. Also, the variables of metacognition, metamemory and meta-emotion significantly could predicted 40.8 percent of variance of students' self-directed learning and in this predicting the role of metamemory was higher than other variables (p < 0.01). According to the results of the present study, to improve students' self-directed learning, can be designed programs to increase metacognition, metamemory and positive meta-emotion and decrease negative meta-emotion and implement them through workshops.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتايج پژوهش حاضر، براي بهبود يادگيري خودراهبر دانش آموزان ميتوان برنامه هايي براي افزايش فراشناخت ، فراحافظه و فراهيجان مثبت و کاهش فراهيجان منفي طراحي و از طريق کارگاه هاي آموزشي آنها را اجرا کرد.
Louws, Meirink, VanVeen & VanDriel 9 .
Kawaguchi-Suzuki, Fuentes, Gibbard, Backus & Marcus 10 .
Havenga, Breed, Mentz & Govender 12 .
Lundin, Hochheiser, Minor, Hetrick & Lysaker 2 .
Markant, DuBrow, Davachi & Gureckis 8 .
Mitmansgruber, Beck, Hofer & Schubler 2 .
Fisher, King & Tague 99 انحراف معيار و ضرايب همبستگي فراشناخت ، فراحافظه ، فراهيجان و يادگيري خودراهبر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در جدول ١ ارائه شد.
نتايج رگرسيون چندگانه با مدل همزمان جهت تعيين نقش فراشناخت ، فراحافظه و فراهيجان براي پيش بيني يادگيري خودراهبر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در جدول ٢ ارائه شد.
نتايج ضرايب غيراستاندارد و استاندارد رگرسيون چندگانه با مدل همزمان جهت تعيين نقش فراشناخت ، فراحافظه و فراهيجان براي پيش بيني يادگيري خودراهبر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در جدول ٣ ارائه شد.
با توجه به نتايج پيشنهاد ميشود که مشاوران و روانشناسان مدارس براي بهبود يادگيري خودراهبر دانش آموزان ميزان فراشناخت ، فراحافظه و فراهيجان مثبت آنان را افزايش و ميزان فراهيجان منفي آنها را کاهش دهند.
Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education.
The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom University of Medical Sciences.
Compilation of the test anxiety model based on self-directed learning and metacognitive awareness components by mediating cognitive-emotional ordering strategies.