چکیده:
هیجانات اجتماعی میتوانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود میتوانند زمینهساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانهای خود میتواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگیز، مرحله کلیدی در مدیریت اینگونه هیجانات است. در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به عنوان هسته مرکزی سازمان در بخش اطلاعرسانی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی است. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و بهرهگرفتن از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته به انجام رسید. پس از مصاحبه با 19 نفر از کارشناسان که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند؛ دادههای پژوهش گردآوری و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودی ای نسخه 10، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی دستهبندی شدند. پس از احصای مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، نگاره شبکه مضامین ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای مدیریت هیجانات اجتماعی منفی، اقدامات برونسازمانی و درونسازمانی لازم است. اقدامات برونسازمانی در سه دسته: تدوین و تصویب قوانین، تعامل با سایر نهادها و ایجاد تشکلهای جدید قرار میگیرند. راهکارهای درونسازمانی نیز مربوط به سه بازه زمانی قبل از ایجاد، حین بروز و پس از فرونشستن هیجانات اجتماعی منفی میباشند که از مهمترین آنها شفافسازی خطوط قرمز، آموزش سواد رسانهای به مخاطبان، پرهیز از رویکرد سکوت رسانهای، انتشار قطرهچکانی اطلاعات در موضوعات حساسیت برانگیز، قطع سیر واگیری هیجان و ایجاد آرشیو محتوایی است.
The IRIB Organization can play an important role in managing these emotions because of its commitment to the society and its media coverage. The news coverage of exciting events is the key to managing such emotions. In this regard, the IRIB News Agency is considered as the core of the organization in the information sector. The main purpose of this research is Providing IRIB News Agency with Functional Solutions for Management of Negative Social Emotions. This study was conducted with a qualitative method and semi-structured interviewing technique. After having face-to-face interviews with 19 experts who were selected through purposive and snowball sampling, the research data were collected and thematic analysis method was used to analyze the data. The collected data were categorized into three stages of open coding, axial coding and selective coding using MAXQDA software version 10. The thematic network diagram was drawn after specifying the basic themes, organizing themes and comprehensive themes. The results of the research show that external and internal organizations must take action in order to manage negative emotions. The outsourcing takes place in three categories: the elaboration and approval of laws, interaction with other institutions and the creation of new organizations. Intra-organizational strategies also relate to three time periods. Before, during and after negative emotional subsidence. The most important ones are redrawing red lines, teaching media literacy to audiences, avoiding the silent media approach, disseminating information on sensitive topics, cutting off the emotional disturbance and creating content archives.