چکیده:
چالشهای تحصیلی و مسائل مربوط به دوره رشدی جوانی سبب برخی از آشفتگیها در دانشجویان میشود، که میتواند سازگاری تحصیلی آنها را به مخاطره اندازد. از سوی دیگر، براساس نظریات صفت فرض میشود برخورداری از برخی صفات و منشها توانایی سازگاری با چالشهای مختلف را برای فرد فراهم میکند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری بین منشهای اخلاقی آدابگرا، وظیفهگرا، بخششگرا و پارسایانه با سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شیراز بود. به منظور انجام پژوهش چهار دانشکده از دانشکدههای علوم انسانی و دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بدین ترتیب 248 نفر از دانشجویان این دانشکدهها به صورت گروهی در پژوهش شرکت کردند؛ و به پرسشنامههای منش اخلاقی و سازگاری تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSSv21 و AMOSv21 استفاده شد. نتایج نشان داد که منشهای مثبت اخلاقی قادر به پیشبینی سازگاری تحصیلی به صورت مثبت هستند (65/0=، 001/0=p). یافتههای این پژوهش از دو بُعد نظری و عملی شامل مضامین جدیدی است. نتایج پژوهش حاضر به لحاظ نظری به افزایش دانش موجود در مورد پیشایندهای درونفردی سازگاری تحصیلی منجر گردید. به لحاظ کاربردی نیز میتوان با آموزش منشهای اخلاقی به افزایش سازگاری تحصیلی کمک نمود.
Academic challenges and youth developmental problems cause some distress in university students that can treats their academic adjustment. Furthermore, according to traits theories, some personality traits and characters provide adjustment in various challenges for individuals. So, the goal of this study is to investigate the structural relationships between moral characters (etiquette, conscientiousness, forgiving, piously) with academic adjustment in Shiraz University students. In order to implement the research, four Colleges Humanities, Arts and Architecture departments of Shiraz University were selected by random cluster sampling method. Thus, 248 students of these departments were participated to these study and they answered the questionnaires of moral characters and academic adjustment. In order to analyze the data SPSSv21 and AMOSv21 statistical software were used. The result showed that there is a positive relationship between the moral characters and academic adjustment (p=0/001, ). The findings of this research include new topics from both theoretical and practical viewpoints. The results of the present study theoretically led to an increase in existing knowledge about the intrapersonal factors of academic adjustment. Practically, it is also possible to help increase academic adjustment by teaching moral characters
خلاصه ماشینی:
لذا هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ساختاري بين منش هاي اخلاقي آداب گرا، وظيفه گرا، بخشش گرا و پارسايانه با سازگاري تحصيلي در دانشجويان دانشگاه شيراز بود.
به منظور انجام پژوهش چهار دانشکده از دانشکده هاي علوم انساني و دانشکده هنر و معماري دانشگاه شيراز با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و بدين ترتيب ٢٤٨ نفر از دانشجويان اين دانشکده ها به صورت گروهي در پژوهش شرکت کردند؛ و به پرسشنامه هاي منش اخلاقي و سازگاري تحصيلي پاسخ دادند.
Casanova, Fernández-Castañón, Núñez Pérez, Almeida, & Gutiérrez, 3.
Truskauskaite-Kuneviciene, Kazlauskas, Ostreikaite-Jurevice, Brailovskaia, & Margraf, 6.
Jiménez-Moya, Kanacri, Cumsille, Martínez & Berger.
6. Piumatti, Abbiati, Baroffio & Gerbase 7.
لذا هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش پيشايندي منش هاي اخلاقي آداب گرا، وظيفه گرا، بخشش گرا و پارسايانه در رابطه با سازگاري تحصيلي است .
Browne & Cudeck 47 جدول ٤- شاخص هاي برازش مدل معادلات ساختاري پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري همانطور که پيشتر اشاره شد هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين منش هاي مثبت اخلاقي و سازگاري تحصيلي بود.
Montgomery, Gregg, Somers, Pernice-Duca, Hoffman, & Beeghly 2.
The structural relationship between the moral character of patience and the goals of academic achievement: the mediating role of the locus of control.
The role of psychological capital in academic adjustment among university student.
The Relationship between academic adjustment and personality traits and religious attitudes of female students in the faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabatabaei University.
The influence of psychological, motivational, and behavioral factors on university students' achievements: the mediating effect of academic adjustment.