چکیده:
با توجه به اهمیت بهرهوری منابع انسانی به ویژه در شرکت ملی نفت ایران و شرکت های وابسته به آن و ارتباط مستقیم آن با رشد اقتصادی کشور، پژوهش حاضر به بررسی عوامل اثرگذار (سرمایه اجتماعی، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش) بر آن در شرکت پخش فراوردههای نفتی استان قزوین پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان این شرکت در سال 1394 میباشد که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 153 نفر برآورد شده است. همچنین به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه و روش نمونهگیری طبقه ای استفاده گردیده است. به منظور آزمون مدل و فرضیههای پژوهش نیز روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزار ایموس بکار گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل، حاکی از تاثیر مستقیم و معنادار سرمایه اجتماعی بر متغیرهای فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و بهرهوری منابع انسانی است. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت دانش نقش واسط مثبتی در تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی داشته و فرهنگ سازمانی نیز میتواند تاثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهوری نیروی انسانی را افزایش دهد. پژوهش حاضر با تمرکز بر نقش متقاوت متغیرهای واسط فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در ارتقاء بهره وری منابع انسانی در بین اعضای جامعه مورد مطالعه که تاکنون از چشم پژوهشگران نادیده گرفته شده است، نوآور بوده و میتواند با پر کردن خلاء موجود نقش بسزایی در حوزه مدیریت ایفا کند.
Due to the importance of human resources productivity especially in Iranian Oil’s National Company and the related companies and its direct relationship with economic growth of the country, the present research deals with investigating the effective factors (social capital, organizational culture and knowledge management) on productivity of Qazvin Oil Products Distribution Company. In this research, population concluded all employees of this company in 1394 where the sample size was estimated as 153 using Cochran formula. Moreover, questionnaire and stratified sampling method were used in order to gather data. To test the model and research hypotheses, structural equation modelling (SEM) was applied using Amos software. Analysis results indicated the direct and significant effect of social capital on organizational culture, knowledge management and human resources productivity. Also, results showed that knowledge management had a positive mediator role in influencing the social capital and organizational culture on human resources productivity as well as the organizational culture could increase the effect of social capital on human resources productivity. Focusing on the different role of the mediator variables of organizational culture and knowledge management in promoting human resources productivity among the case study society members, the current article has been assumed innovative and could play an important role in management by filling the current gap.