چکیده:
هدف کلی پژوهش، ارائۀ الگوی چهارلایهایِ امکانسنجی و استقرار حکمرانی خوب در آموزش عالی بود. روش پژوهش مطالعۀ حاضر، فراترکیب و بازنگری در موضوع بود. الگوی حاضر با ترکیب یافتههای پژوهشهای کِیفی و کمّی مرتبط، طراحی شد. درمجموع، 298 مقاله در حوزۀ حکمرانی خوب در آموزش مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان، 60 پژوهش انتخاب و ابعاد و کُدهای مربوط، با تحلیل محتوای پژوهشها استخراج شد و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. یافتهها نشان داد که کُدهای ارائۀ گزارشهای مالی مستمر، مدیریت روند تغییرات در حوزۀ آموزش و پژوهش بر اساس تغییرات محیط، انعطافپذیری در اجرای قوانین، قانونیبودن قدرت، تسلط بر مطالب درسی، تجربۀ تدریس، دارا بودن نیروی انسانی متخصص، از میان برداشتن موانع دسترسی به آموزش، تلاش در جهت ایجاد زمینۀ مناسب برای بالابردن آگاهیهای عمومی و هماهنگی بین ذینفعان در بین ابعاد سهگانۀ حکمرانی خوب، دارای بیشترین ضریب اهمیت هستند. الگوی ارائهشده در پژوهش حاضر با روش چهار مرحلهای، گذار از وضعیت موجود به مطلوب در جهت استقرار حکمرانی خوب را بهصورت اثربخش میسّر میکند.
The overall goal of the study was to provide a four-tier model of feasibility and effective deployment of good governance in higher education. The research method of the present study is meta-synthesis and revision of the subject. The findings of relevent qualitative and quantitative research were combined and the present model was designed. A total of 298 articles in the field of good governance in education were evaluated, and at the end, 60 studies were selected and by analyzing their content, the relevant dimensions and codes were extracted and the importance and priority of each was determined using Shannon entropy. The findings showed that the codes for continuous financial reporting, managing the process of change in education and research based on environmental changes, flexibility in law enforcement, the legitimacy of authority, mastery of curriculum, teaching experience, having skilled staff, removing barriers Access to education, efforts to create the right environment for raising public awareness, and coordination among stakeholders among the three dimensions of good governance are most important. The four-step model presented in the present study enables the transition from the current situation to the optimal one for establishing good governance effectively.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که کدهاي ارائۀ گزارش هاي مالي مستمر، مديريت روند تغييرات در حوزة آموزش و پژوهش بر اساس تغييرات محيط ، انعطاف پذيري در اجراي قوانين ، قانوني بودن قدرت ، تسلط بر مطالب درسي ، تجربۀ تدريس ، دارا بودن نيروي انساني متخصص ، از ميان برداشتن موانع دسترسي به آموزش ، تلاش در جهت ايجاد زمينۀ مناسب براي بالابردن آگاهي هاي عمومي و هماهنگي بين ذي نفعان در بين ابعاد سه گانۀ حکمراني خوب ، داراي بيشترين ضريب اهميت هستند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گام دوم : بررسي نظام مند متون در اين پژوهش پايگاه هاي داده و نشريه هاي داخلي و خارجي با تمرکز بر مقالات مرتبط با حکمراني خوب در آموزش عالي به دليل انعکاس مطالعات پيش تر، در مقالات بين سال هاي ٢٠١٠ تا ٢٠١٩ بررسي شده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گام هفتم : ارائۀ يافته ها بر اساس مطالعۀ پژوهش هاي پيشين و کدهاي استخراج شده با استفاده از روش فراترکيب ، ابعاد و مؤلفه هاي حکمراني خوب در آموزش عالي مشخص شدند.
در پاسخ به سؤال پژوهش مبني بر چگونگي الگوي استقرار اثربخش حکمراني خوب ، در فرايند اين پژوهش و بر اساس يافته هاي پژوهش مشخص شد که براي امکان سنجي و استقرار حکمراني خوب در آموزش عالي بايد به ابعاد عوامل ساختاري (شفافيت ، پاسخگويي، رهبري و مديريت ، کارايي و اثربخشي ، اهداف و مأموريت ، مسئوليت پذيري و کنترل و نظارت )، عوامل زمينه اي (حاکميت قانون ، استقلال ، نگرش استراتژيک ، مشروعيت و ساختار حاکميت ) و عوامل رفتاري (شايستگي ، عدالت و مشارکت ) توجه شود.