چکیده:
این پژوهش باهدف درک تجربه تدریس آنلاین معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج در بستر شبکه شاد در دوران بحران کروناویروس انجام شد. مطالعه حاضر به شیوهی کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با نمونهگیری هدفمند، با شرکت 21 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و به شیوهی توصیفی- تفسیری صورت پذیرفت. یافتههای حاصل از تجارب معلمان در سه مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی شامل تجربه مثبت و رضایت بخش، بهرهگیری از توان و تخصص دیگران (معلمان، اولیا و دانشآموزان)، آشنایی با تکنولوژیهای آموزشی بهروز، مهارت در ایجاد ارتباط و تعامل مؤثر با استفاده از فناوریهای جدید در حوزه آموزش، مهارت جهت ایجاد انگیزه در دانشآموز، رضایت نسبی معلمان از بهروزرسانی برنامه (روند افزودن امکانات)، ارتقای توان و علاقه به کارگیری تکنولوژی جدید در آموزش، هم افزایی معلمان از یکدیگر، عدم همکاری عوامل اثرگذار در یادگیری، عدم تعامل مطلوب (معلم، دانشآموز و اولیاء)، عدم انگیزه دانشآموزان و اولیاء، مشکلات سختافزاری، ناآشنایی معلمان اولیا و دانشآموزان با تدریس و نداشتن تابلوی الکترونیکی مجازی، ارائه تکالیف چالشی به دانشآموزان و برگزاری دورههای ضمن خدمت استخراج شده است.
This study was conducted to understand the experience of online teaching of primary school teachers in Sanandaj in the context of the shad network during the coronavirus crisis.The present study was conducted in a qualitative and in the form of descriptive phenomenology with purposive sampling, with the participation of 21 primary school teachers in Sanandaj in the academic year 2020-2021. Data collection tools were semi-structured interviews. Findings from teachers'' experiences in three main themes and 17 sub-themes including positive and satisfying experience, utilizing the power and expertise of others (teachers, parents and students), familiarity with up-to-date educational technologies, Skills in creating effective communication and interaction with the use of new technologies in the field of education, skills to motivate students, relative satisfaction of teachers with program updating (process of adding facilities), improving the ability and interest in using new technology in Education, teachers'' synergy with each other, lack of cooperation of effective factors in learning, lack of favorable interaction (teacher, student and parents), lack of motivation of students and parents, hardware problems, unfamiliarity of teachers, parents and students with teaching And the lack of a virtual electronic board, providing challenging assignments to students and holding in-service courses has been extracted.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تجارب معلمان در سه مضمون اصلي شامل فرصت ها، چالش ها و پيشنهادات و ١٧ مضمون فرعي شامل : تجربه مثبت و رضايت بخش ، بهره گيري از توان و تخصص ديگران (معلمان ، اوليا و دانش آموزان )، آشنايي با تکنولوژيهاي آموزشي به روز، مهارت در ايجاد ارتباط و تعامل مؤثر با استفاده از فناوريهاي جديد در حوزه آموزش ، مهارت جهت ايجاد انگيزه در دانش آموز، رضايت نسبي معلمان از به روزرساني برنامه (روند افزودن امکانات )، ارتقاي توان و علاقه به کارگيري تکنولوژي جديد در آموزش ، هم افزايي معلمان از يکديگر، عدم همکاري عوامل اثرگذار در يادگيري، عدم تعامل مطلوب (معلم ، دانش آموز و اولياء)، عدم انگيزه دانش آموزان و اولياء، محدوديت در ارائه راهکارها، مشکلات سخت افزاري برنامه شاد، ناآشنايي معلمان اوليا و دانش آموزان با تدريس در برنامه شاد و نداشتن تابلوي الکترونيکي مجازي (در برنامه شاد)، ارائه تکاليف چالشي به دانش آموزان و برگزاري دوره هاي ضمن خدمت استخراج شده است .
بسياري از پژوهشگران در زمينه تدريس و به خصوص تدريس آنلاين و مشکلات ناشي از آن که برگرفته از شيوع ويروس کرونا و عدم حضور معلمان و دانش آموزان در کلاس هاي درس بود به انجام پژوهش هاي متعددي در اين زمينه پرداختند ( & Noroozi, Schuurink,Van der Spoel Van Ginkel, 2020; Adedoyin & Soykan; 2020; Mutton, 2020; Maile Cutri , Mena & Whiting, 2020; Sepulveda-Escobar & Morrison, 2020; Carrillo & Flores, 2020; ٢٠٢٠ ,Singh &Allen, Rowan ).