چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مولفههای سواد اخلاقی دانشجویان در شبکههای اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان به تعداد 1500 نفر در سال تحصیلی1399-1398بود که به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول کرجسی – مورگان 306نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. که روایی صوری پرسش نامه توسط متخصصان موضوعی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر-های تحقیق مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی وضعیت مولفههای سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه-های اجتماعی از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار26SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت مولفههای پتانسیل اخلاقی، وجود حساسیتهای اخلاقی و تقویت مهارتهای استدلالورزی دانشجویان در شبکههای مجازی در سطح مطلوبی قرار دارد. (p<0/05). یافتههای این مطالعه، موید قابل قبول بودن مباحث نظری ارائه شده در این حوزه میباشد و برای زندگی بهتر در جامعه اطلاعاتی و حرکت به سمت توسعه پایدار نیازمند برنامهریزی و سیاستگذاری جدی در زمینه آموزش سواد اخلاقی در شبکههای مجازی هستیم
The aim of this study was to investigate the status of students' moral literacy components in social networks. The research method was descriptive survey-cross-sectional. The statistical population of this study included all graduate students of Semnan Islamic Azad University in the number of 1500 people in the academic year 1399-1398 which were available by sampling method and using Krejcie-Morgan table 306 people were selected as a sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The face validity of the questionnaire was confirmed by subject matter experts and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient for research variables. To evaluate the status of moral literacy components of students in social networks, one-sample t-test was used using SPSS 26 software. The results showed that the status of the components of moral potential, the existence of moral sensitivities and the strengthening of students' reasoning skills in virtual networks are at a desirable level. (p <0/05(.The findings of this study confirm the acceptability of the theoretical issues presented in this field and for a better life in the information society and moving towards sustainable development, we need serious planning and policy-making in the field of moral literacy education in virtual networks.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين مطالعه ، مؤيد قابل قبول بودن مباحث نظري ارائه شده در اين حوزه ميباشد و براي زندگي بهتر در جامعه اطلاعاتي و حرکت به ســـمت توســـعه پايدار، نيازمند بر نامه ريزي و سياست گذاري جدي در زمينه آموزش سواد اخلاقي در شبکه هاي مجازي هستيم .
در اين پژوهش سه حوزه موضوعي اخلاقي که هم توسط کاربران و هم مديران سايت هاي اجتماعي رفتار ميشود مورد تحليل قرارگرفته است که عبارت اند از: حريم شخصي، ناشناسي و اعتماد.
با عنايت به مطالب مطرح شده ، هدف اصلي در پژوهش حاضر، بررسي وضعيت مؤلفه هاي سواد اخلاقي دانشجويان در شبکه هاي اجتماعي است .
با توجه به مقادير ميانگين ، وضعيت تمامي مؤلفه هاي سواد اخلاقي دانشجويان در شبکه هاي اجتماعي در حد مطلوبي قرار دارد.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش ، حاکي از آن بود که وضعيت موجود تمامي مؤلفه هاي سواد اخلاقي دانشجويان در شبکه هاي اجتماعي در حد مطلوبي قرار دارد و بالاتر از ميانگين نظري(٣) ميباشد.
از ديگر مؤلفه هاي مورد بررسي در اين پژوهش ، پتانسيل اخلاقي دانشجويان در شبکه هاي اجتماعي بود.
Science networking tools for informal scholarly communication prove popular for academics at two university.
Investigating the mediating role of work ethic with organizational culture and teaching quality of high school teachers in Marvdasht.