چکیده:
در تحقیق حاضر تأثیرات نوآوریجویی، پیشنگری و ریسکپذیری به عنوان ابعاد جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد شرکتهای بخش گردشگری با درنظر گرفتن قابلیتهای بازاریابی به عنوان متغیر میانجی و فرهنگ یادگیرنده به عنوان متغیر تعدیلگر بررسی شده است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی و براساس مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، شرکتها و کسبوکارهای فعال در حوزۀ گردشگری در استان تهران بودند. در این راستا 103 پرسشنامه تکمیل شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پیمایش نشان میدهد پیشنگری و نوآوریجویی اثر مثبت معناداری بر عملکرد دارند و قابلیتهای بازاریابی در این رابطه نقش میانجی را ایفا میکنند؛ اما اثر ریسکپذیری بر عملکرد معنادار نیست. اگرچه نقش تعدیلگر فرهنگ یادگیرنده تأیید نشد، اما تأثیر مثبت آن به عنوان متغیری مستقل بر قابلیتهای بازاریابی معنادار است.
In the present research, the effects of innovativeness, proactiveness, and riskiness on the performance of Iran's tourism sector firms, considering the mediating effect of marketing capabilities and the moderating effect of learning culture, have been studied. This research is applied in terms of its goal and descriptive-correlative in terms of methodology and using structural equation modeling. The studied population incorporates companies and businesses active in the field of tourism in Tehran province. In this regard, 103 questionnaires were received and analyzed. The results of the survey show that proactiveness and innovativeness have a significant positive effect on performance, and marketing capabilities mediate this relationship. However, the effect of riskiness on performance is not significant. Moreover, although the moderating effect of learning culture is not confirmed, its positive effect as an independent variable on marketing capabilities is significant.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نقش جهت گیری کارآفرینانه در تقویت عملکرد شرکت در صنعت گردشگری نادر سیدکلالی استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران کامیار رئیسی فر دانش آموخته دکتری مدیریت ، دانشگاه تهران، ایران الهام حیدری استادیار دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران چکیده در تحقیق حاضر تأثیرات نوآوریجویی، پیش نگری و ریسک پذیری به عنوان ابعاد جهت گیری کارآفرینانه بر عملکرد شرکت های بخش گردشگری با در نظر گرفتن قابلیت های بازاریابی به عنوان متغیر میانجی و فرهنگ یادگیرنده به عنوان متغیر تعدیل گر بررسی شده است .
(Zahra, 2009; Morgan & Strong, 2003; Qureshi et al.
در خصوص نوآوریهای پژوهش حاضر، میتوان گفت که تا آنجا که بررسی محققان نشان داد، اول، برای نخستین بار رابطه میان جهت گیری کارآفرینانه ، قابلیت های بازاریابی و عملکرد در آژانس های مسافرتی کشور ایران بررسی شده است .
سؤالات پرسشنامه سازه ابعاد سؤالات منبع سؤالات دموگرافیک ١-٨ - نوآوری جویی ٩-١١ Hughes & Morgan (2007) جهت گیری کارآفرینانه پیش نگری ١٢-١٤ Hughes & Morgan (2007) ریسک پذیری ١٥-١٨ MoVregnankat&raSmtraonng1928090)3); عملکرد کلی ١٩ Wiklund & Shepherd (2003) عملکرد سودآوری ٢٠ Antoncic (2006) رشد فروش ٢١ Messersmith & Wales (2011) فرهنگ یادگیرنده فرهنگ یادگیرنده ٢٢-٢٨ Yang (2003) Weerawardena (2003) قابلیت بازاریابی قابلیت های بازاریابی ٢٩-٣٨ گویه قابلیت قیمت گذاری محقق ساخته است یافته ها بر اساس توصیه های هیر و همکاران (٢٠٢٢)، برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شده است .
Knowledge management, entrepreneurial orientation and firm performance: The role of organizational culture.