چکیده:
هدف مقاله حاضر، واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری برای کسبوکارهایی است که قصد دارند جایگاه قابل قبولی در آینده کشاورزی ایران داشته باشند. مصاحبه عمیق با 12 خبره منتخب، روش دلفی و بررسی اسناد کتابخانهای روشهای جمعآوری و بررسی دادهها بودند. محدوده پژوهش کل بخش کشاورزی ایران و جامعه هدف، کلیه فعالین و ذینفعان بخش کشاورزی ایران هستند. پس از استخراج روندهای کلان، استراتژیهای توسعه نوآوری و نوآوریهای اختصاصی بخش کشاورزی با بهکارگیری ابزارهای تجزیهوتحلیل استراتژیک، ضمن استخراج مهمترین عوامل محیطی (فرصت و تهدید) و مهمترین عوامل داخلی (ضعف و قوت)، نسبت به موقعیتیابی استراتژیک کسبوکارهای ایرانی اقدام شد. با استفاده از روش سیموس بهعنوان یک رویکرد پیشرفته در تصمیمگیری چندمعیاره، استراتژیها و نوآوریهای استخراج شده، رتبهبندی شدند. مهمترین نقطه ضعف کسبوکارهای ایرانی نداشتن دانش و مهارت تخصصی و مدیریتی و مهمترین نقطه قوت، برخورداری از نیرویهای انسانی جوان و خلاق شناسایی شد. خرده مالکی گسترده و عدمبلوغ اکوسیستم نوآوری در بخش کشاورزی مهمترین تهدیدها و غنی بودن اکوسیستم کشاورزی ایران و همچنین سرمایه انسانی جوان، خلاق و تحصیلکرده مهمترین فرصتها شناسایی شدند. همکاریهای استراتژیک جهت توسعه نوآوریهای کاربردی منطبق بر بلوغ اکوسیستم نوآوری کشاورزی به عنوان برترین استراتژی و تجاریسازی داخلی نوآوریهای پیشرفته بهعنوان ضعیفترین استراتژی شناسایی شدند. نوآوریهای مرتبط با کارایی بازار و کارایی مزرعه بهعنوان مناسبترین نوآوریها و نوآوریهای مرتبط با مزارع پیشرفته بهعنوان نامناسبترین نوآوریها بهمنظور توسعه نوآوری در بخش کشاورزی ایران شناسایی شدند.
The purpose of this article is to exploring the strategic approaches of innovation development for businesses that intend to have an acceptable position in the future of Iran's agriculture. In-depth interview with 12 selected experts, Delphi method and library document review were the methods of sampling and data analysis. The scope of the research is the entire agricultural sector of Iran.After extracting macro trends, innovation development strategies and specific innovations, by using strategic analysis tools, while extracting the most important environmental factors and the most important internal factors strategic positioning of Iranian businesses was done. Using the Simos method, the extracted strategies and innovations were ranked. The most important weakness of Iranian businesses was the lack of specialized and managerial knowledge and skills, and the most important strength was the possession of young and creative human resources. Widespread small ownership and immaturity of the innovation ecosystem in the agricultural sector were identified as the most important threats, and the richness of Iran's agricultural ecosystem, as well as the creative and educated human capital, were identified as the most important opportunities. Strategic cooperation for the development of applied innovations according to the maturity of the innovation ecosystem was the best strategy and internal commercialization of advanced innovations was identified as the weakest strategy. Innovations related to market efficiency and farm efficiency were identified as the most appropriate innovations and innovations related to advanced farms were identified as the most unsuitable innovations for the development of innovation in Iran's agricultural sector.