چکیده:
هدف: فرایند جهانیسازی و توسعه سریع فناوریهای اطلاعاتی نهتنها منجر به رقابت مشهود بین سازمانها شده است، بلکه این پدیده را میتوان میان دانشگاهها نیز مشاهده کرد. در این زمینه، هوشمندی کسبوکار بهعنوان فرایند جمعآوری، تجزیهوتحلیل، تفسیر، انتشار دادهها و اطلاعات باارزشبالا، برای استفاده در فرایند تصمیمگیری میباشد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار متناسب با سازمانهای تحصیلات عالی و در نهایت سنجش آمادگی دانشگاه شیراز برای پیادهسازی این سیستم است. طرح پژوهش: این مطالعه در چهار مرحله انجام شد. در آغاز برای شناسایی جامع عوامل مؤثر بر آمادگی سازمان جهت پیادهسازی سیستم هوشمندی کسبوکار از روش مرور نظاممند استفاده شد. سپس برای متناسبسازی عوامل با دانشگاه و مؤسسههای آموزشی به پالایش آن عوامل با نظر خبرگان دانشگاهی و غربالگری فازی عوامل متناسب با دانشگاه پرداخته شد که در نتیجه هشت بعد مدیریت، زیرساخت سختافزاری، مدیریت طرح، تیم هوشمندی کسبوکار، زیرساخت نرمافزاری، کاربران، سازمان و فرهنگ سازمانی و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. سپس عوامل شناساییشده بهوسیله روش بهترین-بدترین فازی وزندهی شدند. در نهایت، آمادگی دانشگاه شیراز با استفاده از چارچوب عوامل و نظر 60 نفر از مدیران، کارشناسان و استادان دانشگاه شیراز که بهصورت قضاوتی هدفمند انتخاب شدند، از مسیر پرسشنامه سنجش شد. یافتهها: علاوه بر شناسایی عوامل آمادگی هوشمندی در دانشگاه، یافته دیگر نشان داد که دانشگاه شیراز بیشترین آمادگی را بهترتیب در ابعاد کاربران، مدیریت، گروه هوشمندی، فرهنگ سازمان، زیرساخت سختافزاری، مدیریت طرح، سازمان و زیرساخت نرمافزاری دارد. نوآوری پژوهش: ارزش نظری این پژوهش، ارائه چارچوبی براساس شاخصهای استخراج شده و اوزان آنها است که میتوان میزان آمادگی یک دانشگاه در پیادهسازی سیستم هوشمندی کسبوکار را ارزیابی کرد. نتایج مطالعه برای مدیران دانشگاهها جهت ارزیابی وضعیت سازمان خود و شناسایی نقاط قوت و ضعف ابعاد مختلف مؤسسه در پیادهسازی هوشمندی کسبوکار کاربرد دارد.
Globalization process and the rapid development of information technologies have not only led to obvious competition between organizations, but this phenomenon can also be observed among universities. In this context, business intelligence (BI) is understood as a process that collects, analyzes, interprets, and disseminates high-value data and information at the appropriate time for use in the decision-making process. The purpose of this research is to provide a model suitable for higher education organizations and finally to measure the readiness of Shiraz University to implement the BI system. For this purpose, this study was conducted in four stages. At first, the factors affecting the readiness of the organization to implement the business intelligence system have been identified using the systematic review method, then the factors have been refined with the opinion of experts using the fuzzy screening method, and as a result, eight dimensions of management hardware infrastructure, project management, BI team, software infrastructure, BI users, organization and organization culture, and 44 indicators were identified and confirmed. After going through the mentioned steps, the identified factors have been weighted by the fuzzy best-worst method. Finally, the readiness of Shiraz University was measured using the obtained model and the opinions of 60 managers, experts and professors of Shiraz University, who were selected in a purposeful judgment, through a questionnaire. The results showed that Shiraz University has the most preparation in terms of business intelligence users, management, business intelligence team, organization culture, hardware infrastructure, project management, organization and business intelligence software infrastructure.