چکیده:
عوامل زیادی مثل انگیزش، خودکارآمدی میتوانند بر یادگیری دانشآموزان تاثیر بگذارند. در این باره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل موثر و مهم در بهبود عملکرد دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیمرخ انگیزشی دانشآموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه خودکارآمدی تحصیلی با توجه به این نیمرخها انجامگرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. حجم نمونه شامل تعداد 211 نفر از جامعه آماری دانشآموز مقطع متوسطه دوره دوم بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور (2001) و خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی توکی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشه انگیزش برای دانش آموزان به دست آمد: 2/13 درصد در خوشه بیانگیزشی، 3/28 درصد در خوشه انگیزش سه گانه، 6/19 درصد در خوشه تبحرگرا-عملکردگرا و 8/38 درصد خوشه انگیزش چندگانه قرار گرفتند. خودکارآمدی تحصیلی خوشه بیانگیزشی (05/85M=)، کمتر از خوشه انگیزش سه گانه (53/90M=) بود، و بالاترین میانگین مربوط به خوشههای تبحرگرا-عملکردگرا (03/94M=) و انگیزش چندگانه (8/95M=) بود. یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
Different factors such as motivation and self-efficacy can affect the students learning activity. Therefore, educational research has shown that motivation is one of the essential factors for the improvement of student performances. Using a person-oriented approach, the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their academic self-efficacy considering these profiles. This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 211 high school students eighth and ninth grade who completed the Achievement Goal Questionnaire and Academic self-efficacy Questionnaire. The criterion for academic achievement was students’ total average in the Last year. The methods of cluster analysis and multiple analysis of variances were used for data analysis using SPSS software. Cluster analysis revealed four motivational profiles for the students: 12/7% of the subjects were placed in the without motivation cluster, 35/2% were placed in the triple motivation cluster, 19/6% were placed in the mastery goal orientation- performance goal orientation, and 38% were placed in multiple motivation cluster. The academic self-efficacy of without motivation cluster was lower than the other clusters (p<0.001). The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, during the academic years.
خلاصه ماشینی:
پرسش فرعي سوم : ميزان توجه به سواد علمي فناورانه مصوب در اسناد بالادستي در طراحي برنامه درسي علوم تجربي (پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي) به چه اندازه است ؟ 32 جدول شماره ٦: توزيع فراواني توجه به سواد علمي فناورانه در کتاب درسي و راهنماي معلم علوم تجربي (پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) از مجموع ١٦٢٨ واحد کدگذاري شده مربوط به سواد علمي فناورانه ، در محتواي کتاب درسي و راهنماي معلم علوم تجربي پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي شامل (متن ، تصاوير، فعاليت ها و تمرين ها) بيش ترين ميزان فراواني مربوط به مقوله درک ماهيت فناوري با ٥٣٣ مورد فراواني ٣٢,٧٣ درصد است و کم ترين ميزان فراواني مربوط به مقوله هاي درک نقش جامعه در توسعه و استفاده بهينه از فناوري، اختراع ، نوآوري و حل مسئله به کمک فناوري، مهارت هاي استفاده از فناوري، درک و مهارت انتخاب و استفاده از فناوري، درک و مهارت انتخاب و استفاده از فناوري، درک و مهارت انتخاب و استفاده از فناوريهاي توليدي و درک و مهارت انتخاب و استفاده از فناوريهاي پزشکي ميباشد که فاقد فراواني است .
پرسش فرعي چهارم : ميزان توجه به رويکرد زمينه محور مصوب در اسناد بالا دستي در طراحي برنامه درسي علوم تجربي (پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي) به چه اندازه است ؟ جدول شماره ٨: توزيع فراواني توجه به رويکرد زمينه محور در کتاب درسي و راهنماي معلم علوم تجربي (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) از مجموع ٦٧٤١ واحد کدگذاري شده مربوط به مؤلفه توجه به رويکرد زمينه محور، در محتواي کتاب درسي و راهنماي معلم علوم تجربي پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي شامل (متن ، تصاوير، فعاليت ها و تمرين ها) بيش ترين ميزان فراواني مربوط به مقوله درگير کردن دانش آموزان در کارهاي گروهي با ١٧١٢ مورد فراواني ٢٥,٤٠ درصد است و کم ترين ميزان فراواني مربوط به مقوله توجه به تفکر انتقادي با فراواني ١٢٠ که ١,٧٨ درصد ميباشد.