چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و ابراز وجود دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان جلفا انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 99-98 را شامل میشد. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، پرسشنامههای خودتنظیمی تحصیلی سواری و عربزاده (1392) و مقیاس ابراز وجود شرینک (1980) در بین دانشآموزان اجرا شد و از بین آنهایی که در هر دو پرسشنامه یک انحراف معیار پایینتر از میانگین نمره کسب کردند 30 نفر به صورت هدفمند با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی به نسبت مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در قالب 8 جلسه آموزش دریافت کرد ولی آزمودنیهای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. سپس از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معناداری به افزایش خودتنظیمی تحصیلی (F=110. 013؛ P=0. 001) و افزایش ابراز وجود (F=29. 630؛ P=0. 001) دانشآموزان دختر منجر شده است) 05/0 (P<. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان از برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به منظور افزایش خودتنظیمی تحصیلی و همچنین افزایش مهارتهای ابراز وجود استفاده کرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on academic self-regulation and self-expression of female high school students in Jolfa. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all female high school students in Jolfa city in the 99-98 academic year. Using purposive non-random sampling method, Savari and Arabzadeh (2013) educational self-regulatory questionnaires and Shrink (1980) expression scale were administered among students and among those in both questionnaires a standard deviation lower than Average scores were obtained. Thirty people were purposefully selected based on the entry and exit criteria and randomly assigned to the experimental and control groups in equal proportions. The experimental group received training in the form of 8 sessions of mindfulness-based stress reduction training program, but the subjects in the control group did not receive any training. Then post-test was performed for both groups. Data were analyzed using analysis of covariance. Findings showed that mindfulness-based stress reduction training program significantly increased academic self-regulation (F = 0/110; P = 0.001) and increased assertiveness (F = 6/29; P = 0.001). According to the findings of the present study, mindfulness-based stress reduction training program can be used to increase academic self-regulation as well as increase assertiveness skills
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که برنامه آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي به طور معناداري به افزايش خودتنظيمي تحصيلي (١١٠٠١٣=F؛ ٠٠٠١=P) و افزايش ابراز وجود (٢٩٦٣٠=F؛ ٠٠٠١=P) دانش آموزان دختر منجر شده است (٠٠٥>P) .
Perry,Norby, Wood & Kraftcheck 1.
Nila, Holt, Ditzen & Aguilar-Raab 4.
لذا اثرات و اهميت انجام اين تحقيق که بر تعيين اثربخشي آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر خودتنظيمي تحصيلي و ابراز وجود دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصيلي ٩٨-٩٩ ميپردازد روشن ميگردد.
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر خودتنظيمي تحصيلي و ابراز وجود دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه است .
اين نتايج بيانگر تأثير آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه است .
با توجه به اين يافته ها ميتوان ادعا کرد که آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي سبب افزايش خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شده است .
با توجه به اين يافته ها ميتوان ادعا کرد که آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي سبب افزايش ابراز وجود دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر خودتنظيمي تحصيلي و ابراز وجود دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بود.