چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث در دانشجویان بوده است. پژوهش حاضر به روش شبهتجربی انجام شد و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای تصادفی استفاده کرد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در تهران که در سال تحصیلی 139۸-139۷ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. تعداد ۸۲ (۴۱ نفر در هر کلاس) از دانشجویان در دو کلاس آموزشی تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را فراگرفتند. قبل از شروع آموزشها و بعد از اتمام آخرین جلسه، آزمون محققساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و دادهها با استفاده آزمون کواریانس یکراهه (با استفاده از SPSS20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بالاتر دانشجویان آموزشدیده به روش تدریس مبتنی بر کارپوشه، میتوان ادعا نمود که روش مبتنی بر کارپوشه بیش از روش تدریس سخنرانی به ارتقاء عملکرد دانشجویان کمک میکند و میتواند به عنوان روشی اثربخش در تدریس درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث مورد استفاده قرار گیرد.
The main aim of the present study was to compare the effectiveness of teaching methods based on portfolio and the traditional (lecture) method on students' learning of psychological teachings in Quran and Hadith lesion. The present study was conducted using a quasi-experimental method and used a pre-test and post-test design with non-randomized groups. The research community consisted of all psychology students in Tehran who were studying in the academic year of 2018-2019. A number of 82 (41 students in each class) students learned the same educational content in the lesions of psychological teachings in Quran and Hadith in two teaching classes based on portfolio and lecture method. Before the beginning of the training and after the end of the last session, the same researcher-made test was administered to both groups and the data were analysed using one-way covariance test (using SPSS20). The results showed that there is a significant difference between students' learning. Considering the higher average of students trained in the portfolio-based teaching method, it can be claimed that the portfolio-based method helps to improving students' performance more than the lecture teaching method and can be used as an effective method in teaching psychological lessons in Quran and Hadith
خلاصه ماشینی:
با توجه به ميانگين بالاتر دانشجويان آموزش ديده به روش تدريس مبتني بر کارپوشه ، ميتوان ادعا نمود که روش مبتني بر کارپوشه بيش از روش تدريس سخنراني به ارتقاء عملکرد دانشجويان کمک ميکند و ميتواند به عنوان روشي اثربخش در تدريس درس آموزه هاي روان شناختي در قرآن و حديث مورد استفاده قرار گيرد.
تدريس به روش هاي مبتني بر کارپوشه و سخنراني سنتي به عنوان متغيرهاي مستقل و يادگيري دانشجويان در درس آموزه هاي روان شناختي در قرآن و حديث به عنوان متغير وابسته مورد مطالعه قرار گرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) مقايسه اثربخشي دو روش تدريس سخنراني و کارپوشه بر يادگيري دانشجويان رشته روان شناسي صنعتي در درس آموزه هاي روان شناختي در قرآن و حديث ، با عنايت به ٢٠٦٨=f و ٠٠٠١=p به دست آمده ، نشان ميدهد که بين عملکرد گروه هاي پژوهش تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از روش تدريس مبتني بر کارپوشه در مقايسه با روش سنتي (سخنراني)، منجر به يادگيري بهتر درس آموزه هاي روان شناسي در قرآن و حديث ميشود.
The effect of portfolio assessment on motivation and academic achievement of third grade elementary school students.
The effect of educational methods of concept map, cooperative and traditional learning on motivation and academic progress of biology course.
Portfolio assessment as a tool for promoting reflection in teacher education: A literature review.