چکیده:
رسالت مهم تعلیم و تربیت کمک به رشد همه جانبهی دانشآموزان از لحاظ فکری، رفتاری و نگرشی است. خوشبینی تحصیلی از جمله مهمترین مولفههای رشد نگرشی و مکمل رشد فکری و رفتاری دانشآموزان محسوب میشود که توجه متخصصان تعلیم و تربیت و محققان این زمینه را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی تاثیر روش تدریس کلاس معکوس بر مولفههای خوشبینی تحصیلی در درس ریاضی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دورهی ششم ابتدایی شهرستان ورزقان است که ابتدا به روش نمونهگیری هدفمند، 34 نفر انتخاب، سپس به دلیل متجانس بودن نمونهها، به طور تصادفیدر دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی خوشبینی تحصیلی (AOQ) اسچنن موران و همکاران (2013) با پایایی 93/0 برای کل آزمون استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و به وسیلهی نرمافزار SPSS26 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که روش تدریس کلاس معکوس باعث افزایش معنیدار خوشبینی تحصیلی دانشآموزان در مولفههای اعتماد دانشآموز به معلم (001/0 < P)، تاکید تحصیلی (013/0 = P) و یگانگی مدرسه (015/0= P) میشود. در نتیجه روش تدریس کلاس معکوس یکی از موثرترین روشهای توسعهی خوشبینی تحصیلی محسوب میشود که استفاده از آن به معلمان دورهی ششم ابتدایی پیشنهاد میشود.
The important mission of education is to help the all-round development of students intellectually, behaviorally and attitudinally. Academic optimism is considered one of the most important components of attitudinal growth and a complement to the intellectual and behavioral growth of students, which has attracted the attention of education specialists and researchers in this field. This research was conducted with the aim of identifying the effect of the flipped classroom teaching method on the components of academic optimism in mathematics. The present research method was semi-experimental with a pre-test-test design with a control group. The statistical population of the research includes all the students of the 6th grade of elementary school in Varzeghan city, firstly, 34 people were selected by the available sampling method, then two experimental groups (17 people) were randomly selected due to the homogeneity of the samples. and control (17 people) were replaced. To collect data, the Academic Optimism Questionnaire (AOQ) of Schennen Moran et al. (2013) was used with a reliability of 0.93 for the whole test. Research hypotheses were analyzed using multivariate analysis of variance method and SPSS26 software. The findings showed that the flipped classroom teaching method significantly increases students' academic optimism in the components of student trust in the teacher (P<0.001), academic emphasis (P=0.013) and school unity (P=0.015). As a result, the flipped classroom teaching method is considered one of the most effective methods of developing academic optimism, which is recommended to sixth grade teachers.
خلاصه ماشینی:
W, & Hoy 3- Forgeard and Seligman 4- Academic engagment 5- Schannen-Moran, Bankole, Mitchell & Moore 6- Optimism schoo 7- Feldman & Kubota 8- Bandura 9- Seligman 10- Hoy 11- Strayer 183 که معمولاً پاسخ آن براي مدرسان مهم است اين است که چگونه ميتوان همه ي نيازهاي يادگيري فراگيران را مورد توجه قرارداد؟ کلاس معکوس يکي از فناوريهاي پرطرفدار است که در دهه ي اخير ظهور پيداکرده است و الگوهاي يادگيري را تقويت ميکند (جانسن ، کامر؛ گوداي ١، ٢٠١٥).
کلاس معکوس ، يک راهبرد پداگوژيکي است که تحقيقات در مورد آن به صورت اوليه در آموزش عالي مورد استفاده قرار گرفت و سپس ، در دبيرستان و مدارس مياني ٩ (معمولا از پايه پنجم تا کلاس 1- Jensen, Kummer, & Godoy 2- Kim, Kim, Khera & Getman 3- Blended learning 4- Filipped classroom 5- Lecture expository teaching 6- Learning contered 7- Student-centered 8- Gilboy 9- Middle schools 184 هشتم ) رشد چشم گيري داشت (تاکر٢٠١٢،١).
چين - يوان سو و چنگ - هوان چن ٨ (٢٠١٨)، پژوهشي با عنوان بررسي اثرات يادگيري 1- Tucker 2- Pamela J 3- Kirby & Dipaola 4- Community Engagement 5- Gurol & Kerimgil 6- González-Gómez et al 7- Mulawarman, Susilawati, Syifa, & Rifani 8- Chien-Yuan Su & Cheng-Huan Chen 185 معکوس بر انگيزه ، نگرش و درگيري تحصيلي انجام دادند.
بنابراين مرور ادبيات و پيشينه ي پژوهش نشان داد که اثربخشي روش تدريس کلاس معکوس بر مؤلفه هاي خوش بيني تحصيلي دانش آموزان ، تحت شرايط مختلف متفاوت بوده و در مجموع ، تحقيقات قبلي نتايج روشني در اين زمينه بدست نداده اند.