چکیده:
پژوهش با هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و اضطراب امتحان در نوجوانان تیزهوش، تیزهوش کاذب و عادی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علیّ-مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 147 دانشآموز (50 تیزهوش، 47 تیزهوشکاذب و 50 عادی) بود که از بین دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی متوسطه اول استان اصفهان بهصورت دردسترس و با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند. برای تفکیک دانشآموزان تیزهوش و تیزهوش کاذب از آزمون هوش ریون استفاده شد. افراد نمونه بهصورت آنلاین به فرم دانشآموزان دبیرستانی نظام ارزیابی مهارتهای اجتماعی و مقیاس اضطراب امتحان فریدمن پاسخ دادند. دادهها با آزمون تحلیلواریانس چندمتغیری (MANOVA) و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شد. نتایج آزمونهای چندمتغیری تفاوت کلی و معنادار میانگین مهارتهای اجتماعی و اضطرابامتحان در بین سه گروه را نشان داد. آزمون اثرات بینآزمودنی نشان داد که اثر خودکنترلی و همکاری از ابعاد مهارتهای اجتماعی و خطای شناختی از ابعاد اضطراب امتحان معنادارند. نتایج LSD نشانداد میانگین خودکنترلی دانشآموزان تیزهوش بهطور معناداری بزرگتر از سایرین است. میانگین همکاری دانشآموزان تیزهوش کاذب بهطور معناداری کمتر از سایرین و میانگین خطای شناختی دانشآموزان تیزهوش کاذب بهطور معناداری بیشتر از سایر گروهها است. نتایج این پژوهش، لزوم تفکیک دانشآموزان تیزهوش کاذب از دانشآموزان تیزهوش در مدارس تیزهوشان ایران را نشان میدهد.
The aim of this study was comparison of social skills and test anxiety in gifted, pseudo-gifted and normal adolescents. The research design was descriptive and causal-comparative. The sample consisted of 147 students (50 gifted, 47 pseudo-gifted and 50 ordinary) who were selected from the gifted and ordinary high school students of Isfahan province using the convenient sampling method and according to the inclusion criteria. Raven IQ test was used to distinguish between gifted and pseudo-gifted students. Participants answered online Social Skills Rating System (SSRS-SS) and the FRIEDBEN Test Anxiety Scale. Data were analyzed using MANOVA and LSD post hoc test. The results of multivariate tests showed a general and significant difference between the mean of social skills and test anxiety between the three groups. The between-subject effects test showed that the effects of self-control and cooperation (social skills), and cognitive obstruction (test anxiety) were significant. The results of LSD showed that the mean of self-control of gifted students is significantly higher than other groups. The mean of cooperation of pseudo- gifted students is significantly lower than other groups. The results of this study show the need to separate pseudo-gifted students from gifted students in gifted schools in Iran.
خلاصه ماشینی:
ديدگاه کلاسيک به تيزهوشان عنوان مي کند که اين افراد سازگاري و مهارت هاي اجتماعي ضعيفي دارند؛ اما اين ديدگاه ناشي از عدم شناخت کافي از نيازهاي ويژه اين افراد بوده است (فيفر، ٢٠١٨)؛ اين درحاليست که نتايج پژوهش هاي جديدتر نشان مي دهند علاوه بر اينکه دانش آموزان تيزهوش از مهارت هاي اجتماعي لازم و روابط اجتماعي مناسبي برخوردارند (براي مثال ، نورا، محدحکيمي و ابويزيد٧ ، ٢٠١٤)، بلکه دانش آموزان تيزهوش ، نسبت به دانش آموزان عادي، مهارت هاي اجتماعي و سازگاري بهتري نيز دارند (براي مثال ، براکن و براون ، ٢٠١٥؛ دي فرانکافريتاس ، دل پرته و دل پرته ٨ ، ٢٠١٤؛ 1- Burke 2- Pfeiffer 3- Ozbey 4- Bracken & Brown 5- Richards, Encel & Shute 6- Hargie, Saunders & Dixon 7- Noriah Mohd, Mohd Hakimie & Abu Yazid 8- De França-Freitas, Del Prette & Del Prette 87 پاک نظر و همکاران ، ١٤٠٠؛ ليوارجاني ، گل محمدنژاد و قاسم شهانقي، ١٣٨٩).
بديهي است تفکيک تيزهوشان واقعي از 1- Wholuba 89 تيزهوشان کاذب و افراد عادي ، باعث مي شود دانش آموزان سه گروه ، به دليل قرارگرفتن در جايگاه مناسب براي تحصيل ، کم تر تحت فشارهاي رواني اجتماعي قرار گرفته ، سلامت روان خود را حفظ کرده ، زمينه براي رشد و شکوفايي آنها در جامعه به خوبي فراهم شود؛ بنابراين ، با توجه به اهميت پژوهش در زمينه شناسايي عوارض ناشي از گزينش نادرست دانش آموزان در مدارس تيزهوشان و فقدان پژوهش هاي لازم در اين زمينه ، پژوهش حاضر با هدف مقايسه مهارت هاي اجتماعي و اضطراب امتحان در دانش آموزان تيزهوش ، تيزهوش کاذب و عادي انجام شد.