چکیده:
هدف این تحقیق ارائه مدلی برای نهادینه کردن رهبری تسهیمی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر واحدهای مستقر در استان آذربایجانغربی بود که بهطور مستقیم با موضوع مورد بررسی سرو کار داشتند و با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند، تا اشباع نظری انتخاب شدند (n=10). دادهها به روش مصاحبه و با شیوه هدایت کلیات و به صورت نیمهساختیافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و همچنین مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفاده شد. پایایی مدل با استفاده از شاخص کاپا مورد بررسی قرار گرفت. مقدار شاخص کاپا برابر با 763/0 محاسبه و در سطح توافق معتبر قرار گرفته است. با استفاده از نرمافزار Maxqda10 به بررسی مصاحبهها و کدگذاری پرداخته شد. در نهایت، بر اساس معیارهای نهایی شناسایی شده، مدل بر آمده از روش تحلیل محتوای کیفی ارائه شد. نتایج حاصل از کدگذاری باز دادههای کیفی گردآوری شده با استفاده از ابزار مصاحبه، تعداد 84 کد اولیه از میان 401 بود. سپس، 84 کد اولیه در قالب 16 مقوله اصلی شامل ارتباط رهبری سازمان، ارتباطات سازمانی، پیامد عملکردی، تیمهای سازمانی، رفتارسازمانی، ساختارسازمانی، سبکهای مختلف رهبری، سیستم مدیریت منابع انسانی، محیط سازمانی، مدیریت استراتژیک، مدیریت تغییر سازمانی، مدیریت عملکرد، مزیت رقابتی، منابع سازمانی، مهارتهای سازمانی، ویژگی رفتاری رهبر، در قالب یک مدل دستهبندی شدند.
The purpose of this research was to present a model for institutionalizing shared leadership in Islamic Azad University. The statistical population included specialists and experts from the units located in West Azerbaijan province, who were directly dealing with the subject under investigation. Using the purposeful sampling approach, they were selected until theoretical saturation (n=10). The data was collected by the interview method with the general guidance method and in a semi-structured way. Participants as well as the review of non-participating experts were used in the research. The reliability of the model was evaluated using the Kappa index. The value of kappa index equal to 0.763 was calculated and it was placed at the level of valid agreement. Interviews were analyzed and coded using Maxqda10 software. Finally, based on the identified final criteria, the model derived from the qualitative content analysis method was presented. The results of the open coding of the qualitative data collected using the interview tool were 84 primary codes out of 401. Then, 84 primary codes in the form of 16 main categories including organizational leadership communication, organizational communication, functional outcome, organizational teams, organizational behavior, organizational structure, different leadership styles, human resource management system, organizational environment, strategic management, organizational change management, management Performance, competitive advantage, organizational resources, organizational skills, behavioral characteristics of the leader were categorized in a model.
خلاصه ماشینی:
3- Drugus& Landoy 4- Jones 5- Pearce, Wood & Wassenaar 6- Mcadory 167 همکارانه ، استقلال و آزادي علمي براي محيط هاي علمي نظير دانشگاه ها ضروري هستند و اين در حالي است که در مدل هاي مديريتي سنتي توجه کافي به اين ارزش ها نميشود (نـيکولينا١، ٢٠٠٣).
با اين وجود، فقدان شواهد تجربي در کاوش اين پيـوندها و عوامل فردي 1- Nicolina 2- Daniels& Hondeghem 3- Shared leadership 4- Dispread leadership 5- Collaborative leadership 6- Woods 7- Wang, Cao & Zhou 8- D’Innocenzo, Mathieu& Kukenberger و زمينه اي مؤثر بر اين نتايج مخصوصا در مؤسسات آموزش عالي وجود دارد.
نتايج مطالعات تجربي نشان داده است رهبري تسهيمي ميتواند به تيم هاي بين سازماني کمک کند رهبري مشترک ميتواند نگراني اعضاي تيم در هنگام تصميم گيري را تسهيل کند (گئو و همکاران ٢، ٢٠١٨) اسپندلاو (٢٠٠٧) دريافت که اعتبار دانشگاهي و تجربه زندگي دانشگاهي براي رهبري مؤثر در آموزش عالي ضروري هستند.
رهبري تسهيمي به عنوان يک "فرآيند تأثير 1- McGregor’s Theory Y, 2- Pearce and Conger 3- Nicolaides 4- Wang 5- Bolden 6- Zhu et al 7- Drath 8- Muethel 171 هم زمان ، مداوم و متقـابل در يک تيـم که با" ظهـور سريال "رهبـران رسمي و غيـر رسمي مشخص ميشود".
183 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢ - مدل درختي مقولات رهبري تسهيمي Figure 2 Tree model of shared leadership categories ٤-اعتبارسنجي مدل به منظور سنجش پايايي مدل طراحي شده از شاخص کاپا١ استفاده شده است .