چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش تکلیف و جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد خرمآباد میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد به تعداد 12000 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین و با روش نمونهگیری در دسترس (شیوه آنلاین) 350 نفر انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از معدل ترم گذشته دانشجویان، پرسشنامه ارزش تکلیف پینتریچ و دی گروت، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مورایاما و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos نسخه 24 تحلیل شد. بر اساس تحلیل دادهها، بین ارزش تکلیف، جهتگیری هدف و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین، مسیرهای مستقیم این پژوهش معنیدار شدند و مسیرهای غیرمستقیم ارزش تکلیف و جهتگیری هدف از طریق نقش میانجی خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان معنیدار بود. در نهایت، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (061/0=RMSEA و 05/0>P-value) و 39 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی بهوسیله ارزش تکلیف و جهتگیری هدف با نقش میانجی تحصیلی تبیین شد. بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که متغیرهای مورد مطالعه دارای تلاقی تئوریکی بوده و توجه به تاثیر این متغیرها در پیشرفت تحصیلی دانشجویان میتواند در برنامهریزیهای آتی بهکار رفته و خلاءها را پوشش دهد.
The purpose of the present study is to investigate the relationship between task value and goal orientation with academic achievement with the mediating role of self-efficacy in students of Khorram Abad Azad University. The research method was a correlational description. The statistical population was 12,000 students of the Islamic Azad University, Khorramabad branch. The sample size was selected based on Klein's model and with available sampling method (online method) of 350 people. To measure the research variables, students' last semester's GPA, Pintrich & DeGroot's task value scale, achievement goal questionnaire–revised Elliott and Murayama and the general self-efficacy scale of Sherer & Maddux were used. Data were analyzed with Pearson's correlation coefficient and structural equations using SPSS and Amos software version 24. Based on the data analysis, there is a significant relationship between the task value, goal orientation and self-efficacy with academic achievement (P<0.01). Also, the direct paths of this research were significant and the indirect paths of task value and goal orientation through the mediating role of self-efficacy on students' academic achievement were significant. Finally, the final research model had a good fit (RMSEA = 0.061 and P-value < 0.05) and 39% of the variance of academic achievement was explained by the task value and the goal orientation with the mediating role of self-efficacy. Therefore, it can be concluded that the studied variables have a theoretical intersection and paying attention to the effect of these variables on students' academic achievement can be used in future planning and cover the gaps.
خلاصه ماشینی:
1- Academic Achievement 2- Liu, Peng & Luo 3- Akpur 4- Maniaci 5- Theory of Expectation-Value 6- Wigfield & Eccles 7- Theory of Motivation of Progress Atkinson 8- Value Beliefs 9- Competence 10- Guo 11- Perceived Usefulness 12- Yang 13- Patricia 14- Green & Azevedo 157 ارزش تکليف يک مؤلفـه چنـدُ بعـدي اسـت کـه داراي چهـارُ بعـد انگيزشي: ارزش کسب ١، ارزش ذاتي ، 2 ارزش بيروني ٣ و هزينه ٤ ميباشـد (ويگفيلـد و اکلز، ١٩٩٢، ٢٠٠٢).
1- Attainment Value 2- Intrinsic Value 3- Utility Value 4- Cost 5- Domenech-Betoret 6- Lim, Kim, Chen & Ryder 7- Wagner 8- Shin, Brush & Glazewski 9- Wahyudi 10- Goal Orientation 11- Pintrich 12- Chonsalasin & Khampirat 13- Janke 14- Duke 15- Geitz, Joosten-Ten Brinke & Kirschner 158 اليوت و مک گرگور١ (٢٠٠١) مدلي را ارائه کردند که در آن دو هدف تسلط ٢ و عملکردي ٣ با دو جاذبه گرايشي و اجتنابي ترکيب گرديد و چهار نوع هدف پيشرفت حاصل آمد.
ترتيب اين سؤالات به وضوح نشان ميدهد که خودکارآمدي پيش بينيکننده ارزش تکليف است (سانلي، ٢٠٢١؛ 1- Elliot & Mcgregor 2- Goal of Mastery 3- Performance Goal 4- Mastery-Approach Goals 5- Mastery-Avoidance Goals 6- Performance-Approach Goals 7- Performance- Avoidance Goals 8- Lu, Deng, Yao & Li 9- Self-Efficacy Beliefs 10- Sanli 11- Bandura 12- Honicke, Broadbent & Fuller-Tyszkiewicz 13- Keskin کسکين ، ٢٠١٤).