چکیده:
شناسایی عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری بهدلایل حوادث طبیعی- زیستمحیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقهی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتنابناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعهای- کاربردی است که با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به تدوین راهبردی یکپارچه در برابر بحران نموده است. جامعهی آماری پژوهش را خبرگانی از صنعت گردشگری و دانشگاه تشکیل میدهند و روش تحلیل دادهها، تکنیک نگاشت شناختی فازی است. براساس مدل نهایی، موثرترین عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری ایران به ترتیب: بیثباتی سیاسی در منطقه، کاستی در زیرساختها،آلودگیهای زیستمحیطی، نوسانات ارزی، شیوع امراض و بیماریهای واگیردار، بلایای طبیعی شناسایی شده و استفاده از یک استراتژی یکپارچه مدیریت ریسک در صنعت گردشگری را پیشنهاد میدهد.
Identifying Crisis factors in the tourism industry has become a fundamental necessity in many tourism destinations due to natural-environmental and political events. Due to Iran's location in the Middle East which is plagued with crises, devising an unified risk strategy in tourism is unavoidable. The present study is a developmental-applied research that since the tourism industry is a service- based nature, has provided an integrated strategy for crisis management.The target population was a group of experts of the tourism industry and academic individuals.The collected data were analyzed by fuzzy cognitive mapping technique. According to the final model, the most effective crisis factors in Iran's tourism industry are: political instability in the region, insufficient Infrastructures, environmental pollution, currency fluctuations, infectious diseases and natural disasters and it recommended the use of an integrated management system in the tourism industry.
خلاصه ماشینی:
عوامل بحران زا در صنعت گردشگری ایران باتوجه به نظرات خبرگان شماره عوامل 1 مشکلات ویزایی 2 بلایای طبیعی 3 تجربۀ بد گردشگری و عدم رضایتمندی گردشگران 4 ضعف در ایمنی و بیمه 5 آلودگی های زیست محیطی 6 کاستی در زیرساخت ها 7 حملات تروریستی 8 کنترلهای امنیتی مضاعف 9 تفاوت نگرش به ملیت های مختلف 10 محدودیت های اقلیمی 11 شیوع امراض و بیماری های واگیردار 12 بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در منطقه 13 نوسانات ارزی و بی ثباتی قیمت ها 14 نوسانات قیمت سوخت 15 ضعف درقدرت پشتیبانی بازار مدل پیشنهادی فرآیند یکپارچه مدیریت ریسک 1 چارچوب پیشنهادی کاسو٢ (٢٠٠٤)، فرآیند شناسایی ریسک ، تعیین کمیت و مدیریت خطرات در سطح مقصدهای گردشگری را ارائه می کند.
عوامل بحران زا در صنعت گردشگری ایران و موانع توسعۀ گردشگری شماره عوامل F1 مشکلات ویزایی F2 بلایای طبیعی F3 تجربۀ بد گردشگری و عدم رضایتمندی گردشگران F4 ضعف ایمنی و بیمه F5 آلودگی های زیست محیطی F6 کاستی در زیرساخت ها F7 حملات تروریستی F8 کنترلهای امنیتی مضاعف F9 تفاوت نگرش به ملیت های مختلف F10 محدودیت های اقلیمی F11 شیوع امراض و بیماری های واگیردار F12 بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در منطقه F13 نوسانات ارزی و بی ثباتی قیمت ها F14 نوسانات قیمت سوخت F15 ضعف درقدرت پشتیبانی بازار گام دوم : تعیین روابط حاکم بین عوامل با مقایسۀ زوجی آن ها انجام می گیرد؛ گام سوم : تعیین ماتریس مقایسه زوجی به طیف فازی تبدیل می گردد؛ گام چهارم : ماتریس تصمیم دیفازی تشکیل می دهیم ؛ گام پنجم : ماتریس تصمیم نهایی را تشکیل می دهیم ، که در این مرحله ، ماتریس تصمیم نهایی حاصل از نظرات خبرگان وارد نرم افزار FCMapper می شود.