چکیده:
امروزه بومگردی بهعنوان زیرمجموعه گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیتهایی همچون انتقال و آشنایی با آدابورسوم بومی و منطقهای نیز به دنبال دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بومگردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان و فعالان حوزههای مرتبط با بومگردی با حداقل 2 سال سابقه تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری نظری و با مصاحبه اکتشافی با 14 نفر اشباع حاصلشده است. در این مطالعه از نظریه زمینهای گلیزری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده که درنتیجه آن 30 واقعه در 4 مفهوم و 2 مقوله اصلی برچسبگذاری شده است. یافتهها نشان میدهد برای ورود موفق کارآفرینان به حوزه کارآفرینی باید بین عوامل توانمندساز و ظرفیت ساز نوعی همافزایی از طریق تعاملات چندگانه بین عوامل تحریککننده، تسهیلکننده، توسعهدهنده و زمینهساز ایجاد شود.
The purpose of this study is to provide a framework for explaining the preconditions for successful entry of entrepreneurs into the field of ecotourism. The approach of this qualitative research is in terms of applied purpose and in terms of nature and descriptive-analytical method. The statistical population of the study consists of experts and activists in the field of ecotourism with at least 2 years of experience, which has been obtained using Theoretical sampling method and exploratory interviews with 14 saturated people. In this study, Glaser- grounded theory was used to analyze the data, as a result of which 30 events were labeled in 4 concepts and 2 main categories. Findings show that in order for entrepreneurs to successfully enter the field of entrepreneurship, a kind of synergy must be created between empowering and capacity building factors through multiple interactions between motivating, facilitating, developing and grounding factors.
خلاصه ماشینی:
اهمیت کارآفرینی در توسعۀ بوم گردی ازآنجا ناشی می شود که فرد کارآفرین می تواند با شناسایی فرصت ها و مشکلات موجود به ابداع راهکارهای نوین در جهت رشد و توسعه کمک کند (عسگری و همکاران ، ١٣٩٧)؛ و با توجه به اینکه کارآفرینان اغلب به دنبال کسب و فروش ایده ها و تبدیل آن ها به واقعیت هستند (لایج و همکاران ٥، ٢٠١٩) با تمرکز بر بوم گردی و کارآفرینی و با ایجاد راه کارهای بدیع ، نو و به روز می توان مسیری جدید را پیش روی سرمایه گذاران ، کارآفرینان و فعالان این حوزه بازکرد (رستمی قبادی ، احسانی فر، ١٣٩٧).
در دهه های اخیر، بوم گردی توسط دولت ها و آژانس های گردشگری به عنوان وسیله ای برای توسعه ترویج می شود، که این موضوع به گردشگران فرصت تعامل با افراد محلی را داده که خود باعث تأثیرات مثبت در دید افراد محلی شده است (آکوینو و همکاران ، 2 ٢٠١٨).
در این خصوص ، نصیری مجد (١٣٩٦) نیز با بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی بوم گردی بر جامعه محلی دریافتند که ورود گردشگران به روستاها تأثیر به سزایی بر متغیرهای توسعه و فعالیت ساکنین ، تنوع درآمد اشتغال ، افزایش رونق اقتصادی ، احداث و یا توسعۀ بازارهای محلی ، گسترش خدمات زیربنایی ، افزایش مسکن ، افزایش ارزش زمین ، قدرت خرید، کاهش مهاجرت مردم ، ارتقای سطح زندگی 1 Mulyadi 2 Adams & Sandarupa 3 Martínez et al روستاییان و یا بازگشت مهاجران به روستا، افزایش و متنوع ساختن محصولات داخلی داشته است .
Tourism Social Entrepreneurship for Sustainable Community Development: Review and Conceptual Framework [Conference presentation].
Development of ecotourism sustainability assessment framework employing Delphi, C&I and participatory methods: A case study of KBR, West Sikkim, India.
The Impact of Ecotourism on Sustainable Tourism and Rural Businesses (Case Study of Turan Region).