چکیده:
علیرغم نقاط قوت حکمرانی عمومی جدید، پژوهشگران ضرورت حکمرانی بر حکمرانی شبکهای یا فراحکمرانی و تضمین تحقق منافع عامه و اثربخشی فعالیتهای بازیگران شبکه را متذکر شدهاند. اما بعضی از اندیشمندان، فراحکمرانی را حکمرانی بر هر رویه حکمرانی دانستهاند که موضوع تحقیق پیش رو میباشد. این پژوهش در جستجوی تبیین الگوی فراحکمرانی نظام حکمرانی موجود صنعت پتروشیمی و رفع چالشهای مرتبط با فقدان راهبردی مرکزی میباشد. استخراج الگو با کمک روش دادهبنیاد ساختگرا و از طریق انجام مصاحبههای عمیق با 22 نفر (نمونهگیری گلولهبرفی و اقتضای نمونهگیری نظری) از خبرگان، مدیران و صاحبنظران در بخشهای عمومی، خصوصی و مردمنهاد صنعت وکدگذاری اولیه، متمرکز و یادداشتهای تحلیلی انجام گردید. 20 مقوله تئوریک یافتشده در سه دسته و با ارتباطی سیستماتیک، الگوی فراحکمرانی صنعت را به تصویر کشیده است. نتایج این پژوهش فراحکمران را مسئول طراحی، راهبری و ارزیابی نظام حکمرانی صنعت از طریق تبیین ترکیب حکمرانی و نقش بازیگران، سیاستگذاری و برنامهریزی کلان صنعت و تدوین الزامات و معیارهای کارکردی و حرفهای؛ تعبیه چارچوبها و اعمال هماهنگی و اطمینان از همراستایی فعالیتها با برنامههای کلان؛ تسهیل منابع مالی، اطلاعاتی و زیرساختها و همچنین تلاش جهت توانمندسازی و چارهجویی دانسته و نهایتاً نیز بایستی بازیگران را در قبال تحقق سیاستها، برنامههای کلان، الزامات و معیارها پاسخگو کرده و با اخذ بازخوردها، اصلاحات را مطالبه و در صورت لزوم اجبار نماید.
Despite the strengths of the new public governance, researchers have noted the necessity of governance over network governance or meta -governance . But some theorists have considered meta -governance as governance over any governance mode, which is the subject of future research. This research seeks to find the meta –governance model of the existing governance system of the petrochemical industry and solve the challenges related to the lack of a central strategy. Pattern extraction with the help of structured grounded theory method and through in-depth interviews with 22 people (snowball sampling and the necessity of theoretical sampling) from experts and managers in public and private sectors of industry as well as NGO and the initial and centralized coding and analytical notes were done. The 20 theoretical categories found in three clusters with systematic connection, have depicted the model of the meta -governance of the industry. The results put meta -governor responsible for designing, steering and evaluating the governance system of the industry by explaining the composition of governance and the role of actors, policy making and macro planning of the industry and the formulation of functional and professional requirements and criteria; Embedding frameworks and implementing coordination and ensuring the alignment of activities with macro plans; Facilitation of financial resources, information and infrastructures, as well as empowerment And finally, the actors should be held accountable for the realization of the policies, macro plans, the requirements and standards, and by obtaining feedback, meta -governor should demand reforms and force them if necessary.