چکیده:
در این مقاله, باتوجه به اهمیت بحث فرهنگ سازمانی سعی شده است به تبیین فرهنگ سازمانی حاکم بر اعضای هیات علمی پردیس های فنی و علوم دانشگاه پرداخته شود. جهت تحقق هدف فوق دو فرضیه ی اصلی و چهار فرضیهی فرعی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش عمومی و اختصاصی, شامل سی سؤال در مقیاس لیکرت برای شناسایی فرهنگ موجود و مطلوب در قالب چهار فرهنگ مطرح در مدل دفت (فرهنگ کارآفرینی, مشارکتی, ماموریتی و بوروکراتیک) مورد استفاده قرار گرفت. براساس اطلاعات تکمیل شده 108 پرسشنامه از مجموع اعضای هیات علمی پردیس های فنی و علوم, به عنوان نمونه آماری و با استفاده از برنامه نرم افزاری spss و تکنیکهای آماری آزمون فرض صفر, آزمون t و رتبه بندی فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چنانکه انتظار میرود ماموریت دانشکدههای فوق, مقوله آموزش و پژوهش میباشد و بایستی فرهنگ آموزشی تحقیقاتی بر پردیسهای مذکور حاکم باشد تا بتوانند موفق و اثر بخش گردند. در صورت فقدان این فرهنگ, موانع و معضلاتی پیدا میشود که خود مشکلاتی اساسی برای امر آموزش و پژوهش بوجود میآورد و عدم حاکمیت فرهنگ آموزشی و پژوهشی را در بردارد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی حاکم بر پردیسهای فوق در وضع موجود فرهنگ مشارکتی میباشد. در حالی که در وضع مطلوب باید فرهنگ سازمانی کارآفرینی باشد.
خلاصه ماشینی:
"واژههای کلیدی فرهنگ 3 , فرهنگ سازمانی 4 , کارآفرینی 5 , ماموریتی 6 , مشارکتی 7 , بوروکراتیک 8 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران کارشناسان ارشد دانشگاه تهران culture organizational culture Entrepreneurship Missicn Involvement Bureaucratic مقدمه آیا سازمانها بدون وجود انسان می توانند به حیات خود ادامه دهند؟ با این وصف که منابع انسانی بخش عمدهای از زندگی خود را به عنوان عضو هیات علمی در محیط سازمانی میگذارند, طبیعی است که توجه به آنها سازمان را در اجرای اهدافش یاور و یاریگر میباشد.
Weihrich and Koonts در این مقاله که حاصل طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه تهران بوده و توسط اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت و کارشناسان ارشد دانشگاه تهران انجام گرفت, سعی شده است فرهنگ حاکم بر اعضای هیات علمی پردیسهای فنی و علوم دانشگاه تهران را بر تکیه بر مبانی تئوریک در چارچوب خاص آن بر اساس مطالعات علمی انتخاب و فرهنگ سازمانی واحدهای مذکور را بر پایه آن مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
جدول (9) :رتبه بندی فریدمن رتبه میزان نوع فرهنگ چهارم 4/3 فرهنگ کارآفرینی در وضع موجود دوم 2/5 فرهنگ ماموریتی در وضع موجود سوم 9/3 فرهنگ مشارکتی در وضع موجود اول 75/4 فرهنگ بوروکراتیک در وضع موجود اول 35/6 فرهنگ کارآفرینی در وضع مطلوب سوم 40/5 فرهنگ ماموریتی در وضع مطلوب دوم 26/6 فرهنگ مشارکتی در وضع مطلوب چهارم 12/3 فرهنگ بوروکراتیک در وضع مطلوب نتایج این بررسی نشان میدهد به نظر اعضای هیات علمی پردیسهای فنی و علوم دانشگاه تهران در وضع مطلوب بایستی فرهنگ کارآفرینی حاکم باشد و مناسبترین و مطلوبترین فرهنگ سازمانی دانشکدههای مزبور تشخیص داده شده است."